Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zatwierdził wariant inwestorski dla linii kolejowej 84 na odcinku Radom – Iłża – Kunów, poinformowała spółka CPK. Inwestycja ta jest przedłużeniem linii 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka, którego wariant inwestorski został wybrany wcześniej. Obie linie mają poprawić komunikację w korytarzu południowo–wschodnim na Podkarpacie.
Inwestycja ta jest przedłużeniem linii 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka, którego wariant inwestorski został wybrany wcześniej. Obie linie w przyszłości znacząco poprawią połączenia kolejowe centrum Polski w korytarzu południowo–wschodnim na Podkarpacie.
Długość wybranego wariantu inwestorskiego to około 53 km, z czego około 22,5 km obejmą przebudowy istniejących linii kolejowych. Zatwierdzony wariant przebiega przez sześć gmin (Radom, Kowala, Skaryszew, Iłża, Brody, Kunów) na terenie dwóch województw: mazowieckiego i świętokrzyskiego.
Jednak o tym, kiedy i w jakim kształcie będzie realizowane lub modernizowane kolejowe połączenie centrum Polski z Podkarpaciem, zadecydują wyniki analiz prowadzonych w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w której scenariusz przebiegu linii z Radomia przez Iłżę i Kunów jest jednym z możliwych.
Z prędkością 250 km/h

Zgodnie z wybranym wariantem inwestorskim pociągi na linii Radom – Iłża – Kunów w ruchu mieszanym będą jeździć z prędkością do 250 km/h dla połączeń pasażerskich i do 120 km/h dla pociągów towarowych.
Projektowane założenia zakładają powstanie nowych przystanków w lokalizacjach: Radom Południe, Gębarzów, Skaryszew, Walentynów, Iłża, a także terminal intermodalny na stacji Skaryszew i baza utrzymania w rejonie stacji Bór Kunowski powiązana z istniejącą bocznicą kolejową w Zębcu.
Dzięki budowie linii 84 znacząco ma się skrócić czas przejazdu koleją w relacjach dalekobieżnych np.: z Ostrowca Świętokrzyskiego, Tarnobrzegu, Rzeszowa do nowego lotniska i Warszawy. Zwiększy się też regionalna oferta przewozowa dla Starachowic, Ostrowca Świętokrzyskiego, a także miast położonych blisko Radomia: Iłży czy Skaryszewa.
Z analiz ruchowo–eksploatacyjnych wynika, iż po wybudowaniu linii, podróż na trasie z Radomia do Ostrowca Świętokrzyskiego w ruchu dalekobieżnym, trwałaby 24-28 minut (dziś to 1 godzina i 5 minut), a w ruchu regionalnym około 40 minut (obecnie nie ma takich regionalnych połączeń kolejowych). Linia znacząco skróci również czas przejazdu pociągów towarowych z rejonów przemysłowych Ostrowca Świętokrzyskiego, Tarnobrzega, Rzeszowa w kierunku Warszawy i Łodzi, stwarzając nowy ciąg transportowy odciążający linię kolejową nr 8.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko Port Polska zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości.

2 godzin temu








