Poseł Mariusz Witczak: Nie ma już odwrotu – obwodnica Kalisza staje się faktem

2 godzin temu

Poseł Koalicji Obywatelskiej, Mariusz Witczak, ogłosił zakończenie kluczowego etapu przygotowań do budowy długo oczekiwanej obwodnicy Kalisza. Jak podkreślił podczas konferencji prasowej, inwestycja jest nieodwracalna – „ta inwestycja jest już faktem i nie ma od niej odwrotu”


Obwodnica o długości około 18,5 km zostanie zrealizowana w tzw. wariancie 5+, będącym udoskonaloną wersją pierwotnego projektu. Projekt, który ma połączyć drogę krajową nr 25 z autostradą A2 (Konin) i drogą ekspresową S11 (Ostrów Wielkopolski), nabiera realnych kształtów po latach oczekiwania

Poseł Witczak podkreślił, iż już w 2015 roku, podczas rządu Ewy Kopacz, zaproponował rozwiązania dotyczące obwodnicy Kalisza, które zostały ujęte w uchwale Rady Ministrów. Przez osiem kolejnych lat – według jego relacji – projekt czekał w urzędniczych szufladach, zaniechany przez kolejne rządy. Zaznaczył również, iż wariant 5+ przewiduje ulepszenia przy wjeździe z Ostrowa Wielkopolskiego, w kierunku Nowych Skalmierzyc, a także nowoczesne węzły komunikacyjne ułatwiające dostęp do strefy gospodarczej w okolicach Castoramy.

  • Ta inwestycja jest już faktem i nie ma od niej odwrotu. To dla mnie istotny dzień. W kategoriach politycznych chwila historyczna, ponieważ te wszystkie starania, o których Państwa regularnie przez lata informowałem, począwszy od 2015 roku, dzisiaj stały się ciałem. Za każdym razem będę przypominał, iż ten projekt, który wypracowałem osobiście, i tu skromność będzie nie na miejscu, już w 2015 roku, z rządem Ewy Kopacz, zaproponowałem rozwiązania, które w ostatniej chwili zostały wpisane do uchwały Rady Ministrów dotyczącej przebudowy drogi nr 25, włącznie z obwodnicą Kalisza mówi Mariusz Witczak. – Te plany przeleżały 8 lat w biurkach posłów, w biurkach ministrów, w biurkach notabli politycznych partii, która nazywa się PiS. Oni przez 8 lat nic w tej materii pożytecznego w mojej ocenie nie zrobili.

Poseł Witczak domniemywa, iż złośliwie nie realizowali tego projektu, bo nie był ich. Natomiast dzisiaj Rząd doszedł do bardzo szczęśliwego finału.

Poseł przekonywał, iż inwestycja przyniesie znaczące korzyści gospodarcze: lepsze powiązania komunikacyjne przyciągną nowe firmy, stworzą miejsca pracy i przyczynią się do poprawy płac w regionie

  • Wariant 5+ będzie się trochę różnił, o ile będziemy podróżować z Ostrowa Wielkopolskiego w obszary zabudowań, w kierunku dużych fabryk, to tam on nieco będzie przebudowywany i być może jeszcze będą trochę inaczej realizowane węzły komunikacyjne, które pozwolą łatwiej komunikować ten obszar z nowymi Skalmierzycami. Ale to, co będzie teraz przedmiotem dyskusji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będzie również bardzo opłacało się nam, Kaliszanom, ponieważ zyskamy lepsze rozwiązania w strefie gospodarczej w okolicach Castoramy.

Co dalej? Harmonogram inwestycji

Decyzja środowiskowa dotycząca budowy obwodnicy została ostatecznie wydana 13 lipca 2025 r. Aktualnie trwa proces konsultacji z samorządowcami z Nowych Skalmierzyc, którzy wcześniej zgłaszali zastrzeżenia wobec wariantu 5; trwa też etap badań geologicznych. Po ich zakończeniu, najpewniej jeszcze w grudniu 2025 roku, planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy.

Obwodnica Kalisza przechodzi z planów do realizacji – po latach starań, projekt wchodzi w decydującą fazę. Jej ukończenie może mieć długotrwałe znaczenie dla rozwoju regionu i poprawy jakości życia mieszkańców.


PZA

Idź do oryginalnego materiału