Pod koniec września radni podjęli decyzję, by na trasie linii autobusowej jeżdżącej na terenie gminy Radzyń Podlaski i miasta, utworzyć dodatkowe przystanki. Jak mówił burmistrz Jakub Jakubowski, takie były postulaty radzynian, bo i chodzi o przystanki na terenie miasta właśnie. - W ramach funkcjonującego od stycznia połączenia autobusowego między gminą Radzyń, miastem i dworcem PKP w Bedlnie Radzyńskim, mieszkańcy sygnalizowali brak miejsc postojowych w kilku miejscach a terenie miasta. Chodzi o przystanek przy ul. Wyszyńskiego, gdzie był tylko po jednej stronie, a także przy ul. Warszawskiej na wysokości starej komendy policji i ul. Ostrowieckiej na wysokości bloku Ostrowiecka 30 – wyłuszczał radnym burmistrz Jakubowski.Do uchwały dołączony został załącznik określający warunki i zasady korzystania z przystanków. W całości został unieważniony przez wojewodę lubelskiego miesiąc po przyjęciu przez radnych uchwały.Punkt po punkcie„Przyjęcie niniejszej uchwały ma na celu uporządkowanie i dostosowanie sieci przystanków do aktualnych potrzeb komunikacyjnych mieszkańców miasta Radzyń Podlaski, zapewnienie efektywnego funkcjonowania transportu zbiorowego oraz poprawę dostępności komunikacyjnej dla różnych grup użytkowników, w tym osób starszych, z niepełnosprawnościami i dzieci.(...) Wprowadzenie niniejszej uchwały umożliwi dalsze prowadzenie spójnej i zrównoważonej polityki transportowej miasta, poprawi funkcjonalność systemu komunikacyjnego(...)” - czytamy w uzasadnieniu uchwały.Dokument zawierał jednak również załącznik w którym określono m.in. , iż przewoźnik ma obowiązek złożenia wniosku o zgodę na korzystanie z przystanku z co najmniej 30-dniowym wyprzedzeniem, a rozkład jazdy musi być zatwierdzony przez organizatora. Dodatkowo zapisano tam, iż „W przypadku remontów lub zmian organizacyjnych – przewoźnik zostanie poinformowany z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni.” Dodano również, iż „Przewoźnik jest zobowiązany do ponoszenia kosztów związanych z usuwaniem zanieczyszczeń lub uszkodzeń spowodowanych przez jego działalność.” Wyliczono też co jest zabronione w przypadku korzystania z przystanków. Wojewoda lubelski 20 października wydał rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym stwierdził nieważność przyjętej przez radę miasta Radzyń Podlaski uchwały w części dotyczącej załącznika określającego warunki i zasady korzystania z przystanków.„Rada Miasta Radzyń Podlaski uprawniona była jedynie do unormowania zasad i trybu korzystania z przystanków, co oznacza uprawnienie do wprowadzenia reguł dotyczących obowiązującego sposobu zachowania się podmiotów z niego korzystających. Upoważnienie to ma charakter techniczno-organizacyjny i dotyczy jedynie uregulowania kwestii związanych z korzystaniem z infrastruktury transportowej – w szczególności przez operatorów i przewoźników wykonujących publiczny transport zbiorowy. Rada nie miała natomiast kompetencji do określenia w przyjętej uchwale zasad odpowiedzialności cywilnej w związku z korzystaniem z przystanków.” - stwierdza w uzasadnieniu rozstrzygnięcia Krzysztof Komorski, wojewoda lubelski.Punkt po punkcie obala w decyzji unieważniającej cały zapis załącznika. „W zakresie delegacji ustawowej udzielonej radzie gminy nie mieści się uprawnienie do decydowania o szczegółowym przebiegu procedury dotyczącej uzyskania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, w tym zwłaszcza o warunkach, jakie należy spełnić lub dokumentach, jakie należy przedłożyć wraz z wnioskiem, w trakcie ubiegania się o wydanie stosownego zezwolenia lub jego zmianę” - uzasadnia nadzór prawny wojewody. Następnie argumentuje niezgodność z prawem kolejnych zapisów załączniku: „W ust. 3 załącznika Nr 2 do uchwały postanowiono, iż zabronione jest: - prowadzenie działalności handlowej bez zgody. Zdaniem organu nadzoru wprowadzenie powyższego zakazu wykracza poza granice upoważnienia do podjęcia przedmiotowej uchwały, gdyż zakaz ten jest normowany przepisami ustawowymi. (…) W ust. 4 załącznika Nr 2 do uchwały w przypadku remontów lub zmian organizacyjnych – przewoźnik zostanie poinformowany z wyprzedzeniem co najmniej 14 dni.(...) Rada Miasta Radzyń Podlaski, wprowadzając powyższą regulację, wkroczyła w materię uregulowaną aktem wyższego rzędu, co stanowi istotne naruszenie prawa.(...) Zgodnie z ust. 5 załącznika Nr 2 do uchwały przewoźnik jest zobowiązany do ponoszenia kosztów związanych z usuwaniem zanieczyszczeń lub uszkodzeń spowodowanych przez jego działalność. (...) Przedmiotowa regulacja nie normuje zasad i trybu korzystania z przystanków, ale kwestie o charakterze cywilno-prawnym, a zatem należące do materii umowy zawieranej pomiędzy właścicielem lub zarządzającym którym jest jednostka samorządu terytorialnego a przewoźnikiem. Rada stanowiąc o granicach odpowiedzialności przewoźnika wykroczyła zatem poza zakres przyznanego jej przez ustawodawcę upoważnienia.”Nowy brand, nowe wyzwaniaTymczasem miasto nie ustaje w ugruntowaniu pozycji lokalnej linii. Na początku października burmistrz informował o rozmowach prowadzonych z partnerami przedsięwzięcia, powiatem radzyńskim i gminą Radzyń Podlaski, o uruchomieniu drugiej lokalnej linii łączącej miasto i gminę z dworcem PKP w Bedlnie Radzyńskim. Linia ma być zsynchronizowana z odjazdami szynobusów do Lublina.W międzyczasie władze miasta prezentują mieszkańcom nowe oznakowanie lokalnej linii autobusowej i informują o tym, iż z miesiąca na miesiąc wzrasta jej obłożenie. - Wielu mówiło, iż to się nie uda, iż każdy ma samochód i autobus będzie woził powietrze. W styczniu z tej linii skorzystało 190 pasażerów, w marcu już 363, w czerwcu 453, a we wrześniu 487 – wylicza burmistrz Jakubowski i dodaje: - To nie rekordy, ale stały i systematyczny wzrost, który pokazuje, iż taka forma komunikacji ma sens.Na działające od stycznia tego roku połączenie dało się pozyskać dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Operatorem połączenia jest powiat radzyński, który składał na nie wniosek do FRPA w porozumieniu z gminą Radzyń Podlaski i miastem. Linię autobusową obsługuje miejska spółka PKS Radzyń Podlaski.Z przedsięwzięcia zadowolenia nie kryje też wójt gminy Radzyń Podlaski. - Połączenie to doskonale wpisuje się w potrzeby mieszkańców, szczególnie osób korzystających z kolei, o czym świadczy systematycznie rosnąca liczba sprzedanych biletów - twierdzi Daniel Grochowski i wymienia inne korzyści dla mieszkańców gminy: - To łatwiejszy dojazd do pracy, szkół i instytucji, ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, wsparcie ochrony środowiska dzięki mniejszemu ruchowi samochodowemu. Pracujemy dalej nad rozwojem komunikacji publicznej na terenie miasta, gminy i powiatu, by jeszcze lepiej służyła mieszkańcom.