Ponad 50 lat temu tramwaje po raz pierwszy pojechały z Ogrodów bezpośrednio na Starołękę

2 godzin temu

Budowa trasy rozpoczęła się w latach 70., kiedy to z uwagi na rozwój gospodarczy miasta i konieczność zapewnienia mieszkańcom możliwości dotarcia do różnych zakładów pracy, pojawiła się potrzeba rozszerzenia siatki połączeń tramwajowych. Zdecydowano się na połączenie dwóch odległych od siebie osiedli, co jednocześnie zapewniłoby transport dla osób podróżujących na odcinkach pomiędzy nimi.

Trasę poprowadzono przez ul. Przybyszewskiego, Reymonta i Hetmańską. Ostatnim etapem budowy był odcinek między ul. Dzierżyńskiego, obecnej 28 Czerwca 1956 roku, do Starołęki. Wybudowano wówczas wiadukt nad ul. Dolna Wilda oraz Drogą Dębińską, a dalej trasą przez most Przemysła I.

Uroczyste otwarcie trasy miało miejsce 52 lata temu, czyli 15 grudnia 1973 roku. Na tory wyruszyły tramwaje linii numer 1, które jechały z Junikowa na Zawady, a także numer 19, czyli już tej głównej, łączącej Ogrody ze Starołęką. Obie linie obsługiwane były przez nowe wówczas wagony typu 102N i 102Na.

Dziś, zarówno trasa ul. Starołęcką, jak i ta przez ul. 28 Czerwca 1956 roku, są jednymi z ważniejszych w siatce połączeń tramwajowych w mieście. Zapewniają obsługę o wiele większej liczby linii, jednocześnie będąc także fragmentami dla kolejnych tras.

Idź do oryginalnego materiału