Budowa tunelu po dworcem kolejowym i kładki pieszo-rowerowej nad torowiskiem oraz przebudowa przejścia podziemnego pod torami – to najważniejsze elementy modernizacji linii kolejowej nr 8 na terenie Kielc. Z inwestycją ma być ściśle związana budowa tzw. Nowego Miasta.
Władze miasta podpisały w poniedziałek (27 października) w ratuszu porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące współpracy przy przebudowie miejskiego odcinka linii kolejowej nr 8 wraz ze stacją Kielce Główne. Prezydent Kielc Agata Wojda podkreśla, iż porozumienie uwzględnia priorytety miasta przy projektowaniu i przebudowie linii kolejowej nr 8. Zapowiada, iż wraz z jej modernizacją zmienić ma się przestrzeń wokół dworca, która ma stać się tzw. Nowym Miastem.
– Jest kilka założeń, które są ważne przy tworzeniu Nowego Miasta. Przede wszystkim celem jest połączenie komunikacyjne dwóch obszarów miasta, tych za torami ze śródmieściem. Po drugie chcemy stworzyć funkcjonalny węzeł komunikacyjny z myślą zarówno o pasażerach kolei, jak i komunikacji miejskiej. Chcemy także, aby powstały nowe tereny biurowo-usługowe. W planach jest także przebudowa placu Niepodległości – mówi Agata Wojda.
27.10.2025. Kielce. Konferencja prasowa dotycząca budowy tzw. Nowego Miasta. / Fot. Wiktor Taszłow – Radio KielcePrezydent Kielc dodaje, iż władze miasta intensywnie pracują nad rewitalizacją terenów wzdłuż ulicy Mielczarskiego.
– W ramach zmian w tej części Kielc ogłosimy konkurs architektoniczny na zaprojektowanie terenu, na którym w tej chwili znajduje się zrujnowany wieżowiec przy ul. Młodej 4. To będzie pierwszy impuls do zmian – zapowiada Agata Wojda.
I podkreśla, iż koncepcja Nowego Miasta oraz podpisane ze spółką PKP PLK porozumienia w sprawie przebudowy linii kolejowej przez Kielce to efekt wielomiesięcznych prac i rozmów.
– W ubiegłym roku odbyły się warsztaty z udziałem spółek kolejowych, urbanistów, architektów, przedsiębiorców i deweloperów planujących inwestycje w tej części Kielc. Prace realizowane są nadal. niedługo przyjdzie czas na konsultacje społeczne – dodała prezydent Kielc.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który uczestniczył w podpisaniu porozumienia podkreślił, iż dzięki zawartemu porozumieniu Kielce będą rozwijać się w sposób, jaki uzgodnią władze miasta z mieszkańcami i spółkami kolejowymi.
– Dworce i bocznice kolejowe to tereny, które mają być estetyczne i funkcjonalne, a jednocześnie nie mogą blokować rozwoju miast. Kielce są pionierskim przykładem tego, iż wielka inwestycja kolejowa potrafi się wkomponować w oczekiwania mieszkańców i miasta. Miasta, które jest ambitne, chce być coraz bardziej nowoczesne i wykorzystać każdy metr gruntu w celu swojego rozwoju – powiedział Dariusz Klimczak.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej remontu linii kolejowej nr 8 Tumlin – Kielce – Sitkówka-Nowiny ma zostać ogłoszony w 2026 roku. Prace mają dotyczyć nie tylko modernizacji stacji Kielce Główne, ale także budowy nowych przystanków kolejowych Kielce Witosa (przy ul. Morawieckiego) i Kielce Podkarczówka (okolice ul. Jagodowej) oraz zmianę lokalizacji przystanku Kielce Białogon (przy ul. Na Ługach). Jak informowaliśmy, z uwagi na zakres prac i złożoność inwestycji zrezygnowano natomiast z planów budowy parkingu nad torowiskiem przy dworcu Kielce Główne.


3 godzin temu












