Poznań na rowerze – jak mieszkańcy wpisują się w ogólnopolskie trendy?

2 godzin temu

Rowerowa Polska, rowerowy Poznań

Ponad 83% dorosłych Polaków deklaruje umiejętność jazdy na rowerze, a w prawie każdym gospodarstwie domowym znajduje się przynajmniej jeden jednoślad. W Poznaniu te statystyki szczególnie przekładają się na codzienne życie – miasto od lat inwestuje w rozbudowę infrastruktury rowerowej. Z danych zebranych w raporcie wynika, iż stolica Wielkopolski należy do liderów w Polsce: stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych wynosi tu aż 45%, a na każdy kilometr kwadratowy miasta przypada średnio 1,6 km tras dla cyklistów. Od 2019 roku w Poznaniu powstało aż 172 km nowych ścieżek rowerowych, co plasuje miasto na drugim miejscu w kraju, zaraz po Warszawie.

Dlaczego poznaniacy wybierają rower?

Podobnie jak w skali całej Polski, mieszkańców motywuje przede wszystkim chęć relaksu, poprawy samopoczucia i kondycji. Aż 60% badanych traktuje jazdę na rowerze jako formę odpoczynku i dbania o zdrowie. Co trzeci ankietowany podkreśla, iż rower to okazja do spędzania czasu z bliskimi, a ponad jedna czwarta uważa go za tani i szybki środek transportu. W Poznaniu te argumenty zyskują dodatkowe znaczenie dzięki bliskości parków, Wartostrady i licznych tras rekreacyjnych, które umożliwiają wygodne przemieszczanie się nie tylko do pracy czy szkoły, ale i na weekendowy wypad nad Maltę.

Na czym jeżdżą?

Najczęściej wybierane są rowery miejskie (48,9%) i górskie (31,9%). W Poznaniu wyraźnie widać rosnące zainteresowanie rowerami miejskimi – to efekt rozbudowy infrastruktury w centrum oraz planowanego powstania nowych stacji rowerowych w dzielnicach peryferyjnych. Rower elektryczny wciąż jest niszowy – korzysta z niego mniej niż 5% użytkowników, głównie osoby starsze lub mieszkańcy, którzy muszą pokonywać większe dystanse.

Gdzie jeżdżą poznaniacy?

Zdecydowana większość porusza się po wyznaczonych ścieżkach rowerowych (64%) i trasach rekreacyjnych w parkach i lasach (50,7%). W Poznaniu oznacza to m.in. Wartostradę, dolinę Cybiny czy okolice jeziora Rusałka. Mimo iż jazda po chodnikach jest ograniczona przepisami, aż 22% ankietowanych deklaruje, iż korzysta z tej formy – w mieście ma to związek z brakami w spójności infrastruktury.

Co dalej?

Raport wskazuje, iż choć w Poznaniu rower staje się coraz bardziej naturalnym wyborem mieszkańców, przez cały czas pozostaje wiele do zrobienia. 59% ankietowanych ocenia miejską infrastrukturę rowerową krytycznie lub negatywnie. Brakuje spójnej sieci tras i bezpiecznych połączeń pomiędzy poszczególnymi dzielnicami.

Jednocześnie potencjał jest ogromny. Poznań już dziś znajduje się w czołówce miast pod względem długości tras i liczby inwestycji rowerowych. jeżeli rozwój infrastruktury pójdzie w parze z działaniami edukacyjnymi i promocją kultury rowerowej, stolica Wielkopolski może stać się w najbliższych latach jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału