Postęp prac i nowe zmiany w organizacji ruchu
Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrada Wielkopolska S.A., zapewnia, iż po zakończeniu budowy trzeciego pasa, prace nie zostaną wstrzymane. „Po zakończeniu dobudowy trzeciego pasa na 10 km odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Wschód nie będziemy zwlekać” – mówi Joachimiak. Już w latach 2026-2027 planowane jest przystąpienie do kompleksowej wymiany nawierzchni na odcinku od węzła Modła do węzła Września. Prace te mają zostać rozłożone na dwa lata, aby jak najmniej utrudniały ruch.
Przebudowa mostów i innych obiektów inżynierskich
Autostrada A2, będąca częścią sieci strategicznych korytarzy Unii Europejskiej, wymaga modernizacji, aby spełniała odpowiednie standardy nośności i zapewniała płynny przejazd dla różnych rodzajów pojazdów, w tym ciężarówek i pojazdów ponadnormatywnych. Spółka Autostrada Wielkopolska planuje gruntowną przebudowę osiemnastu obiektów inżynierskich na swoim odcinku. Dwa z nich – wiadukt autostradowy w okolicach Wrześni oraz most nad Strugą Bawół w okolicach Słupcy – zostały już z powodzeniem zmodernizowane w tym roku. W ramach prac rozbudowane zostaną również obiekty mostowe, aby poprawić bezpieczeństwo i funkcjonalność autostrady.
Zmiany w organizacji ruchu i ograniczenia prędkości
Kierowcy muszą liczyć się z częściowymi ograniczeniami prędkości, które wprowadzone zostały w związku z trwającymi pracami. Na niektórych odcinkach obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h lub 120 km/h, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i uczestnikom ruchu. Z kolei po zakończeniu budowy trzeciego pasa ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód kierowcy będą mogli korzystać z dwóch pasów na każdej jezdni, co znacząco poprawi komfort podróży.
Przyszłość rozbudowy Autostrady Wielkopolskiej
Rozbudowa Autostrady Wielkopolskiej nie kończy się na obecnych pracach. Kolejne prace remontowe są zaplanowane na przyszłość. W 2029 roku rozpoczną się prace związane z wymianą warstwy ścieralnej na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Zachód, który został remontowany w 2019 roku. W latach 2030-2033 planowana jest przebudowa mostu nad Wartą w okolicach Konina, co stanowić będzie jedno z największych wyzwań dla inżynierów. Prace te mają potrwać około trzech lat, a projektanci będą starać się minimalizować niedogodności dla kierowców podczas realizacji tej inwestycji.
Podsumowanie
Intensywna rozbudowa Autostrady Wielkopolskiej to najważniejszy projekt, który poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży na tym odcinku. Po zakończeniu budowy trzeciego pasa ruchu oraz planowanej wymiany nawierzchni, podróżujący będą mogli korzystać z nowoczesnej, bezpieczniejszej autostrady, spełniającej standardy unijne. Jednak, aby zapewnić jak najmniejsze utrudnienia, spółka Autostrada Wielkopolska planuje prace w sposób, który zminimalizuje negatywne skutki dla kierowców.