Z raportu firmy Deloitte wynika, iż większość Polaków (60%) wciąż preferuje pojazdy spalinowe, przy czym 38% rozważa zakup samochodu benzynowego.
To oznacza spadek o 14 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego.
Interesujące jest również, iż 16% badanych rozważa zakup klasycznej hybrydy, a 9% hybrydy typu plug-in. Tylko 2% respondentów zdecydowałoby się na samochód w pełni elektryczny.
Badanie pokazuje, iż mimo wzrostu zainteresowania pojazdami elektrycznymi, wysokie koszty życia oraz brak rozwiniętej infrastruktury do ładowania stanowią przeszkody w dalszym rozwoju elektromobilności.
Polacy wskazują na niższe koszty paliwa, redukcję kosztów utrzymania oraz troskę o środowisko jako główne motywy rozważania zakupu auta elektrycznego. Jednak główne obawy dotyczą zasięgu pojazdu (wskazane przez 50% respondentów), czasu ładowania (41%) i ceny (44%).
Raport zaznacza również, iż duża część badanych (58%) rozważa zmianę marki pojazdu na nową, co może wskazywać na otwartość na nowe opcje rynkowe i większe przywiązanie do cech takich jak cena, bezpieczeństwo i wyposażenie.
Badanie „2025 Global Automotive Consumer Study” przeprowadzone wśród 31 tys. konsumentów z 30 państw, w tym z Polski, pokazuje także rosnące zainteresowanie mobilnością jako usługą (MaaS), mimo iż duże znaczenie mają tutaj przyzwyczajenia i wysokie koszty.
Raport podkreśla konieczność zwiększenia inwestycji w infrastrukturę ładowania oraz stworzenia atrakcyjnych mechanizmów wsparcia dla użytkowników pojazdów elektrycznych, aby zwiększyć ich penetrację na rynku.