Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Lotnisko Kraków Airport ogłosiło przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego w części zachodniej lotniska, która będzie stanowiła pierwszy etap rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Po zakończeniu wszystkich etapów przepustowość portu wyniesie ponad 19 mln osób rocznie.
Prezes krakowskiego lotniska Łukasz Strutyński ocenił podczas piątkowego briefingu, iż rozbudowa terminalu po stronie zachodniej będzie największą inwestycją w dotychczasowej historii Kraków Airport.
Jak wyjaśnił, inwestycja ma na celu dostosowanie infrastruktury do wzrostu ruchu pasażerskiego, którego dynamika jest znacznie większa, niż przewidywano w przyjętym wcześniej tzw. masterplanie. Zakładał on rozbudowę terminala do obsługi 12 mln pasażerów rocznie.
Aby zyskać na czasie – wyjaśnił Strutyński – nowe założenia rozbudowy obiektu bazują na uzyskanych już decyzjach administracyjnych, w tym decyzji środowiskowej i pozwoleniu na budowę, ale przewidują docelowe zwiększenie przepustowości obiektu do poziomu ponad 19 mln pasażerów rocznie w 2031 roku.
Prezes podkreślił, iż rozbudowa będzie się odbywała „pod ruchem pasażerskim” oraz przy utrzymaniu obecnego tempa jego wzrostu.
– Żeby było to możliwe musimy wykorzystać posiadaną infrastrukturę, stąd pomysł, aby wykorzystać obecny terminal cargo, gdzie powstaną tymczasowe stanowiska obsługi. Pozwoli to na to, żeby lotnisko rosło wciągu najbliższych 2-3 lat – zapowiedział prezes lotniska.
Wiceprezes Kraków Airport Janusz Kardasiński poinformował, iż przebudowa terminalu pasażerskiego będzie realizowana modułowo w trzech etapach, z czego pierwszy będzie obejmował rozbudowę obiektu w kierunku zachodnim (T6).
Zgodnie z planami część zachodnia będzie miała 44,5 tys. m kw. powierzchni i cztery kondygnacje, w tym jedną podziemną. Obiekt będzie dysponował 11 tzw. gate’ami oraz trzema wieżami z rękawami dla samolotów. Po jego ukończeniu przepustowość lotniska wzrośnie do około 16 mln pasażerów.
Zgodnie z planami w listopadzie powinien nastąpić wybór najkorzystniejszej oferty, a w grudniu zawarta umowa z wybranym generalnym wykonawcą robót budowlanych. Obiekt powinien być gotowy do 2029 r.
Po ukończeniu tego modułu, powstanie drugi moduł od strony wschodniej – do 2031 roku. Docelowo nowy terminal pasażerski ma mieć 120 tys. m kw. powierzchni i przepustowość wynoszącą 19 mln pasażerów rocznie. Jak zastrzegł Strutyński, nowy terminal zaprojektowano tak, aby sprostał choćby ruchowi przewidywanemu na 2035 rok.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów. W obowiązującym w tej chwili letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.(PAP)