S10 Bydgoszcz – Szczecin ma zacząć powstawać za trzy lata. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, iż przetarg na projekt i budowę odcinka Bydgoszcz – Wyrzysk zostanie rozpisany w 2025 roku.
Startująca powoli realizacja drogi ekspresowej S10 z Bydgoszczy do Torunia to ważny, acz częściowy etap przekształcenia obecnej DK10 w trasę szybkiego ruchu. Od kilku lat realizowane są bowiem przygotowania do budowy S10 z Bydgoszczy do Szczecina. Aktualnie gotowymi odcinkami trasy są: Szczecin – Stargard i obwodnica Wałcza.
30 listopada GDDKiA podpisała umowę z firmą Budimex na realizację odcinka Łowicz Wałecki – Piecnik o długości 14,8 km. Ten sam wykonawca w trybie „zaprojektuj i wybuduj” realizuje również prace na trasie Stargard Wschód – Suchań, Cybowo – Łowicz Wałecki, Piecnik – Wałcz Zachód i Witankowo – Piła Północ. Pozostałe fragmenty (Suchań – Recz i Recz – Cybowo) wybuduje konsorcjum podbydgoskiej Kobylarni i Mirbudu. jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2028 roku pojedziemy S10 z Piły do Szczecina.
Na odcinku Bydgoszcz – Piła na razie wydano decyzję środowiskową dla 40-kilometrowego fragmentu z Bydgoszczy (węzeł Bydgoszcz Zachód w Pawłówku) do Wyrzyska. w tej chwili trwa rozpoznanie i badanie podłoża wraz z elementami Koncepcji Programowej. Zgodnie z umową, ta faza przygotowań ma zakończyć się w sierpniu.
S10 Bydgoszcz – Szczecin. Kiedy wystartuje budowa odcinka do Wyrzyska?
Na trasie z Bydgoszczy do Wyrzyska zaplanowano cztery węzły drogowe (Sadki, Nakło, Ślesin, Kruszyn), 21 obiektów inżynierskich i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). W lutym kończącego się roku Generalna Dyrekcja zapowiadała, iż budowa odcinka S10 Bydgoszcz – Wyrzysk rozpocznie się w 2026 roku, a droga ma zostać oddana do użytku dwa lata później.
Wraz z końcem roku GDDKiA podsumowała mijające 12 miesięcy i przedstawiła plany na nowy rok. – W przyszłym roku ogłosimy przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, które uzupełnią istniejąca sieć, a także na poszerzenie istniejącej autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą, od węzła Łódź Północ do Konotopy (ok. 90 km) – zapowiedzieli drogowcy. W 2025 roku ma rozpocząć się procedura wyboru wykonawcy m.in. trasy S10 z Bydgoszczy do Wyrzyska. Według danych na stronie oddziału, realizacja robót budowlanych ma nastąpić w latach 2028 – 2030.
S10 do Warszawy. Na jakim etapie są prace?
Po spodziewanym na lata 2026/2027 otwarciu odcinka Bydgoszcz – Toruń, ma nastąpić realizacja dalszej części S10 do Warszawy. Wiadomo już, iż od Torunia pobiegnie ona wspólnie z autostradą A1, a w rejonie Włocławka ma zostać wybudowana nowa, 100-kilometrowa droga prowadząca od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
– Odcinek ten jest przygotowywany łącznie z 20-kilometrowym fragmentem OAW w ciągu drogi ekspresowej S50. W mijającym roku odbyliśmy szereg spotkań informacyjnych, które podzielone były na dwie tury. Po części wiosennej, do opracowania włączyliśmy czwarty wariant, będący odpowiedzią na wnioski mieszkańców. Przed nami ostatnie ze spotkań w ramach drugiej tury w gminach na terenie woj. mazowieckiego, które odbędzie się w styczniu. W II połowie 2025 roku planujemy złożyć wnioski o decyzję środowiskową – informował przed świętami Julian Drob, rzecznik kujawsko-pomorskiego oddziału GDDKiA.
ZOBACZ ZDJĘCIA z prac na budowie S10 Bydgoszcz – Toruń!
Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu około 35 km autostrady A1 pomiędzy Toruniem i Włocławkiem, który będzie miał wspólny przebieg z S10. – W tym wypadku wniosek o DŚU chcemy złożyć w III kwartale 2025 roku – dodał rzecznik.