Czerwiec 2025 roku był rekordowy dla Lotniska Chopina w Warszawie. W ciągu zaledwie jednego miesiąca odprawiono aż 2 271 304 pasażerów, co oznacza wzrost o 13,2 proc. w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. To najlepszy miesięczny wynik w historii stołecznego portu. Jednocześnie padł rekord dobowy – 84 910 pasażerów jednego dnia.
Od początku roku warszawskie lotnisko obsłużyło już ponad 11 mln podróżnych. W 2024 roku było ich łącznie 21,3 mln. Obecne tempo wzrostu sprawia, iż Lotnisko Chopina znajduje się wśród najszybciej rozwijających się portów lotniczych w Europie.
Dominują loty w strefie Schengen
Największy ruch generują podróże wewnątrz strefy Schengen – od stycznia do czerwca skorzystało z nich 7,29 mln pasażerów. Ruch krajowy utrzymuje się na stabilnym poziomie (798,7 tys. podróżnych). W samym czerwcu zrealizowano 17 123 operacje pasażerskie, a łącznie 18 317 lotów. Średni współczynnik wypełnienia miejsc na pokładzie (tzw. load factor) był najwyższy w tym roku – wyniósł 83,6 proc.
W strukturze przewoźników obserwujemy nieznaczne zmiany: udział linii niskokosztowych wzrósł do 26 proc. (wzrost o 1 p.p.), podczas gdy przewoźnicy tradycyjni utrzymują 61 proc. rynku. Linie czarterowe przez cały czas odpowiadają za 13 proc. wszystkich pasażerów.
Wśród tras regularnych niezmiennie króluje Londyn. Na kolejnych miejscach znalazły się Paryż, Amsterdam, Bruksela i Kopenhaga. W segmencie lotów czarterowych pierwsze miejsce zajęła Antalya – przed egipskimi kurortami: Marsa Alam, Hurghadą i Sharm el-Sheikh. Na piątej pozycji uplasowało się greckie Rodos.
Rośnie także cargo
Ruch towarowy również nabiera tempa. W czerwcu odprawiono 11 156 ton cargo, co jest najlepszym wynikiem w tym roku i drugim najwyższym w historii portu (po październiku 2024). Od stycznia do czerwca przez warszawskie lotnisko przeszło 63 202 tony towarów – o 18 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.
– Czerwiec to kolejny rekordowy miesiąc, który potwierdza rosnącą rolę Lotniska Chopina w europejskim ruchu lotniczym. jeżeli chcemy utrzymać tę pozycję, musimy inwestować w rozwój – podkreślił Łukasz Chaberski, prezes PPL.
Dodał, iż modernizacja Lotniska Chopina to nie tylko konieczność wynikająca z ograniczeń infrastrukturalnych, ale także najważniejszy element budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego:
„Bez inwestycji stracilibyśmy choćby 32 mln pasażerów, a Polska gospodarka mogłaby nie odzyskać około 30 mld zł generowanych przez ruch lotniczy. Przeciwnicy modernizacji – świadomie lub nie – działają na korzyść portów w Berlinie, Pradze czy Wiedniu”.
Chaberski zaznaczył, iż projekt modernizacji został opracowany tak, by wiele jego elementów można było przenieść do CPK lub wykorzystać na innych lotniskach.
Na podst. isbnews