Szybciej, wygodniej, bezpieczniej

2 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do ogromnej inwestycji. Odcinek od Lublina do granicy państwa ma zostać gruntownie przebudowany. Nowa infrastruktura ma zapewnić możliwości techniczne do zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich ze 120 do choćby 200 km/godz. Perspektywa realizacji przedsięwzięcia obliczona na jest na 10 lat. Przedstawiciele firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo opracowujący studium wykonalności tej inwestycji przedstawili wczoraj w sali plenarnej Urzędu Miasta jej przedwstępne założenia.

– Naszym celem jest zwiększenie prędkości i przepustowości trasy, a więc i skrócenie czasu jazdy na całym odcinku przy wyższym poziomie bezpieczeństwa. Dla przykładu, odcinek między Lublinem i Świdnikiem może przepuścić w tej chwili do 10 pociągów na godzinę, docelowo ma ich być choćby 25. Kolejny cel to korelacja pociągów z komunikacją autobusową, poprawa punktualności kursów, zwiększenie dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością – mówił Robert Mucha, kierownik projektu.

Spotkanie wzbudziło duże zainteresowanie mieszkańców, zwłaszcza posiadających nieruchomości w sąsiedztwie torów. Projektanci zapowiadają bowiem rewolucję w dotychczasowym systemie komunikacji pieszej i pojazdów wokół linii kolejowej, co budzi o obawy o ewentualne wywłaszczenia. Plany zakładają między innymi, przebudowę na podziemne wszystkich przejść i przejazdów dla pieszych, rowerzystów oraz pojazdów mechanicznych. W Świdniku modernizacja bądź budowa od nowa dotyczyć będzie 5 tego typu obiektów.

W czerwcu, podczas pierwszego spotkania przedstawicieli IDOM z władzami Świdnika, padł postulat budowy nowego przejścia podziemnego w okolicach ulic Stokrotki Polnej, Żwirki i Wigury oraz Dworcowej dla skomunikowania obu części miasta. Propozycja została przyjęta, w związku z czym powstanie tam przejście podziemne dla pieszych i rowerów. W miejsce dotychczasowego przejścia przez tory łączącego ul. Dworcową ze Żwirki i Wigury na wysokości ulicy Puławskiego również powstanie pieszo-rowerowe przejście podziemne. Zgodnie z intencją władz miasta może ono zostać wydłużone tak, by umożliwiało mieszkańcom jednoczesne przejście pod jezdnią ulicy Żwirki i Wigury. Przejście na terenie dworca Świdnik Miasto zachowa główne przeznaczenie jako komunikacja pasażerów między peronami, choć projektanci zastanawiają się nad możliwości przedłużenia go pod ulicą Żwirki i Wigury. Przejazd aleją Lotników Polskich zostanie przebudowany, by wygospodarować miejsca na ciąg pieszo-rowerowy w miejscu dotychczasowych chodników dla pieszych. Przebudowane zostanie także przejście podziemne przy targowisku z opcją przedłużenia go pod drogą 822 i włączeniem wyjazdu do ścieżki rowerowej. Najtrudniejsza sytuacja rysuje się w przypadku przejazdu przy stacji Świdnik Wschód, gdzie jest bardzo mało miejsca do stworzenia korzystnych warunków, zwłaszcza dla komunikacji samochodowej. Tu projektanci opracowali kilka rozwiązań wariantowych, między innymi z budową ronda przy siedzibie firmy Hanyang. Wszystkie propozycje zakładają budowę skrzyżowania wielopoziomowego z jezdnią poprowadzoną pod torami. Radykalnie innym rozwiązaniem byłaby budowa przejazdu w ramach przedłużenia al. Armii Krajowej i poprowadzenie drogi łączącej ją z ulicą Chemiczną po wschodniej stronie budynków Hanyang. Przebudowa przejazdu przy dworcu Świdnik Wschód jest o tyle istotna, iż cechuje się on niezwykle wysokim, tak zwanym iloczynem ruchu, czyli stosunkiem liczby przejeżdżających samochodów przemnożonych przez liczbę pociągów. Jej wynik to 636 tysięcy, a dla sąsiedniego przejazdu jedynie 1500. Nieczynny w tej chwili przejazd na granicy Świdnika i gminy Mełgiew zostanie definitywnie zlikwidowany.

– Chciałbym, żeby mieli Państwo świadomość jakie przesłanki kierują nami przy prezentacji alternatywnych rozwiązań. Wśród najważniejszych kryteriów są ich funkcjonalność, utrzymanie tradycyjnie istniejących powiązań komunikacyjnych, ale też techniczne uwarunkowania, takie jak ukształtowanie terenu czy też jego ograniczona dostępność, jak to zwykle bywa w terenach wysoce zurbanizowanych. jeżeli chodzi o wywłaszczenia, staramy się przyglądać każdemu budynkowi, garażowi i działce, by było ich jak najmniej – tłumaczył projektant Bogdan Groch.

W trakcie prezentacji zabrał głos również Jerzy Irsak, zastępca burmistrza, który powiedział: Dla nas, jako mieszkańców Świdnika szczególnie ważne są nasze bezpieczeństwo i wygoda. Dzisiaj mamy dopiero do czynienia z przedwstępnymi koncepcjami, ale w trakcie konkretyzowania propozycji na pewno będziemy walczyli o przejścia łączące Strefę Aktywności Gospodarczej i osiedle Żwirki i Wigury z resztą miasta. Będziemy również optować za stworzeniem maksymalnych udogodnień dla osób poruszających się rowerami.

Mieszkańcy byli zainteresowani możliwością ustawienia przy torach między obydwoma dworcami ekranów akustycznych. Projektanci twierdzili, iż zastosowane przy przebudowie linii kolejowej nowe materiały i technologie obniżą znacznie poziom hałasu, który ma utrzymywać się w ramach obowiązujących norm, jednak po zakończeniu inwestycji zostaną w tej sprawie przeprowadzone pomiary i analizy.

Zainteresowani wniesieniem uwag do zaprezentowanych założeń projektantów mogą to zrobić poprzez wypełnienie ankiety w formie elektronicznej i przesłanie jej bezpośrednio do firmy IDOM, bądź papierowej i złożenie jej w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta, gdzie można ją również uzyskać. Mamy na to czas do 1 października.

Podstawowe informacje na temat inwestycji i ankietę do wypełnienia online znajdziemy pod adresem: https://sway.cloud.microsoft/CrYHs7SgCtBOceSM?ref=email

Idź do oryginalnego materiału