Rekordowy październik na Północnej Obwodnicy Krakowa. Tunel w Zielonkach przekroczył 2 miliony przejazdów

1 miesiąc temu

Rok po otwarciu tunel w Zielonkach bije kolejne rekordy. W październiku 2025 roku kierowcy przejechali nim aż 2 047 339 razy – to najwięcej od momentu uruchomienia trasy i potwierdzenie, iż Północna Obwodnica Krakowa stała się jednym z najważniejszych odcinków drogowych w regionie.

Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, natężenie ruchu na trasie S52 stale rośnie. Latem tunelem przejeżdżało średnio blisko 50 tysięcy pojazdów dziennie, a 22 sierpnia padł absolutny rekord – ponad 80,9 tysiąca aut w ciągu jednej doby. Jesienią ruch nie tylko nie spadł, ale wręcz osiągnął historyczny wynik.

Tunel w Zielonkach ma 653 metry długości i stanowi część 12,3-kilometrowego odcinka Północnej Obwodnicy Krakowa, biegnącej przez gminy Zielonki i Wielka Wieś. Cała inwestycja kosztowała około 1,4 miliarda złotych, z czego niemal 790 milionów pochodziło z funduszy unijnych w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

Nowa trasa, oddana do użytku w grudniu 2024 roku, miała przede wszystkim odciążyć północne dzielnice Krakowa i usprawnić ruch między zachodnią a wschodnią częścią aglomeracji. Jak wynika z obserwacji GDDKiA, efekt jest widoczny – tranzyt w dużej mierze omija teraz centrum, a kierowcy zyska­li alternatywę dla zakorkowanej Aleii 29 Listopada czy ul. Opolskiej.

Na Północnej Obwodnicy znajdują się dwa tunele – w Zielonkach i w Dziekanowicach (496 m). Oba są objęte całodobowym monitoringiem i zarządzane z centralnego systemu GDDKiA, co pozwala na bieżąco reagować na ewentualne zagrożenia. To jedyna obwodnica w Polsce, na której zastosowano takie rozwiązanie techniczne.

Rekordy notuje również tunel pod Luboniem Małym na zakopiance (S7). W wakacje przejeżdżało tamtędy średnio ponad 34 tysiące pojazdów dziennie – o 40 procent więcej niż w pierwszym półroczu 2025 roku. 10 sierpnia padł rekord 53 131 przejazdów w ciągu doby. Obiekt ma ponad dwa kilometry długości i kosztował 2,54 miliarda złotych, z czego połowę pokryły środki unijne.

Idź do oryginalnego materiału