Retro Express Bieszczady to jeden z nielicznych w kraju produktów turystycznych, który pozwala podróżującym poczuć atmosferę kolei sprzed kilku dekad. Projekt jest efektem współpracy firmy SKPL Cargo Sp. z o.o. oraz Stowarzyszenia „DolinaKolejowa.pl”. Jego tabor stacjonuje w Zagórzu, miejscowości o ponad 150-letniej tradycji kolejowej, pełniącej rolę istotnego węzła na mapie regionu. Stacja Zagórz, nazywana często „kolejową bramą Karpat”, leży na historycznym szlaku Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Drogi Żelaznej. To właśnie tędy ponad półtora wieku temu przez Przełęcz Łupkowską poprowadzono linię łączącą Budapeszt z Twierdzą Przemyśl, która miała wówczas najważniejsze znaczenie militarne.
Tabor, który niesie historię
Retro Express Bieszczady prowadzony jest przez spalinową lokomotywę typu 101D serii SU42 z 1977 roku. Skład tworzą dwa wagony typu „ryflak” z lat 70., niemiecki wagon pasażerski 2. klasy typu YB z roku 1985 oraz wagon pocztowy typu 304C z 1981 roku, w tej chwili wykorzystywany między innymi do przewozu rowerów. Wyjątkowym elementem pociągu jest wagon restauracyjny typu WARS z 1971 roku, który został przekazany Stowarzyszeniu „DolinaKolejowa.pl” przez PKP Intercity. To właśnie on stanowi gastronomiczne zaplecze całego składu i umożliwia organizację podróży o pełniejszym charakterze turystycznym.
Grudniowe przejazdy. Jeden krajowy, drugi międzynarodowy
Retro Express Bieszczady powróci na tory 6 i 7 grudnia 2025 roku. Organizatorzy zapowiedzieli dwa przejazdy o odmiennym charakterze i trasach.
Pożegnanie linii kolejowej nr 108 przed remontem – 6 grudnia
Pierwszego dnia pociąg wyruszy z Zagórza w kierunku Gorlic, po czym wróci do Zagórza. Przejazd będzie symboliczny, bowiem ma stanowić pożegnanie linii nr 108 przed rozpoczynającą się modernizacją.
https://wbieszczady.pl/aktualnosci/kiedys-jezdzil-przez-bieszczady-teraz-zabiera-nas-w-podroz-w-czasie-zdjecia/2ekezkBTxL6wMzCUE5XvMiędzynarodowy przejazd specjalny – 7 grudnia
Drugiego dnia zaplanowano przejazd o charakterze międzynarodowym. Pociąg rozpocznie podróż w Jaśle, a następnie przejedzie przez Krosno, Sanok i Zagórz, by dotrzeć do Łupkowa. Tam przekroczy granicę i pojedzie dalej do Medzilaborców, a następnie Humennego i Stakcina na Słowacji. Potem nastąpi powrót do Jasła.
W chwili obecnej nie są jeszcze znane dokładne godziny odjazdów ani szczegółowe warunki uczestnictwa. Organizatorzy poinformowali, iż szczegóły zostaną podane w oddzielnym komunikacie. Gdy tylko informacje pojawią się w oficjalnych źródłach, zostaną niezwłocznie przekazane zainteresowanym.















