Roadiaq – tak nazywa się kolejny samochód zbudowany przez studentów Akademii Skody. Tym razem praktykanci wzięli na warsztat model Enyaq i przerobili go na kamper. Efekt: Skoda Roadiaq może być zarówno mobilnym biurem, jak i sypialnią.
Tworząc swój dziewiąty samochód studencki, praktykanci Skody mocno inspirowali się nowym hasłem producenta – „Let’s explore”, czyli „odkrywajmy”. Roadiaq to faktycznie samochód dla poszukiwany przygód. Uczniowie zbudowali ją na bazie elektrycznego Enyaqa, korzystając z pomocy ekspertów skody oraz swoich nauczycieli i instruktorów szkolenia zawodowego.
Roadiaq zapewnia dużą swobodę – dzięki napędowi 4×4 może poruszać się również z dala od asfaltu. Oferuje nie tylko miejsce do spania i zabudowaną kuchnię, ale ma również udogodnienia, które pozwalają zamienić go w miejsce do pracy.
„Jako kamper z funkcją mobilnego biura Roadiaq pozwala pracować w dowolnym miejscu – zgodnie z podejścia »nowej pracy«, któremu w Skodzie jesteśmy w pełni oddani – aby w maksymalnie elastyczny sposób znaleźć wyważone i optymalne rozwiązanie dla potrzeb zespołu. W trakcie realizacji projektu szczególnie imponowały nam entuzjazm i dbałość o szczegóły, z jaką studenci akademii przez kilka miesięcy pracowali nad samochodem! Nasz dziewiąty samochód studencki sposób pokazuje, co ludzie mogą razem osiągnąć, jeżeli z pasją oddają się takiemu projektowi” – powiedział Maren Gräf, członek zarządu Skody ds. ludzi i kultury.
Ta sama technika, zmodyfikowane nadwozie
Techniczna baza samochodu pozostaje niezmieniona – Roadiaq zasadniczo jest elektrycznym Enyakiem 80x z napędem na wszystkie koła i dwoma silnikami o mocy systemowej 265 KM. Wyposażono go posiada akumulator o pojemności netto 77 kW; zasięg w mieszanym cyklu WLTP wynosi 495 km. Jednak na technice oraz kształtach przedniej i bocznych części nadwozia podobieństwa z autem produkcyjnym w zasadzie się kończą.
W ciągu ponad 2000 godzin pracy zespół 29 praktykantów opracował modyfikacje, które nadały Roadiaqowi praktyczność samochodu turystycznego dla osób żądnych przygód. Dach samochodu w tylnej części został podniesiony, aby uzyskać więcej miejsca w środku. Zmodyfikowano także lewe tylne drzwi, ich klamkę oraz okno, które otrzymało moskitierę. Powód tych zmian jest prosty: w tej sekcji wnętrza znajduje się łóżko.
Praktykanci przeprojektowali również tylną pokrywę, która pozwala teraz na przymocowanie namiotu chroniącego przed warunkami atmosferycznymi, co jest szczególnie ważne podczas korzystania ze znajdującej się z tyłu kuchni.
„Projekt samochodu studenckiego łączy trzy wielkie atuty Skody: odważną postawę, praktyczne podejście i niesamowitego ducha pracy zespołowej. W dziale design jesteśmy bardzo zadowoleni, iż możemy być częścią tego projektu. Naszym celem jest zapewnienie tym utalentowanym młodym ludziom kompleksowego, namacalnego wglądu w naszą codzienną pracę i wzbudzenie w nich entuzjazmu. Pomysły naszych studentów fascynują mnie każdego roku i naprawdę doceniam ich cenny wkład i niezwykłą kreatywność” – tak główny projektant Oliver Stefani skomentował ideę stojącą za Skodą Roadiaq.
W porównaniu z wersją produkcyjną Enyaqa model Roadiaq urósł do wysokości 2050 mm. Szerokość 1879 mm i długość 4649 mm pozostają takie same jak w modelu produkcyjnym, ale rozstaw osi został nieznacznie wydłużony – do 2770 mm, a prześwit wzrósł do 190 mm.
Zrównoważone materiały i praktyczność
Wnętrze Skody Roadiaq reprezentuje daleko idącą modernizację seryjnego Enyaqa. Z przodu modyfikacji jest mniej, jednak na miejscu pasażera stworzono przestrzeń roboczą, która pozwala na wygodną pracę – w zasięgu ręki znajduje się specjalny uchwyt na tablet na regulowanym ramieniu. Za pośrednictwem sieci komórkowej pojazd jest stale podłączony do internetu.
Jednak z tyłu zmieniło się już dosłownie wszystko. We współpracy z działem IT Skody uczniowie zainstalowali w samochodzie 27-calowy monitor ze stacją dokującą, bezprzewodową klawiaturą i myszką, co pozwala na pracę z niemal dowolnego miejsca. Nowe jest tylne oświetlenie wnętrza, dodano gniazdka elektryczne do podłączenia innych urządzeń, a choćby takie udogodnienia jak zewnętrzny prysznic, ekspres do kawy czy w pełni wyposażony aneks kuchenny z kuchenką. Wyposażenie elektryczne samochodu może być w razie potrzeby zasilane z paneli słonecznych, a podczas biwakowania Roadiaqa można łatwo podłączyć do sieci elektrycznej w celu zasilania urządzeń pokładowych. Tylna część została wyposażona w meble wykonane na zamówienie i można ją łatwo przekształcić z części dziennej w sypialnię dla jednej osoby. Oczywiście w samochodzie znajduje się również składany stół i krzesła.
Skoda Roadiaq – zdjęcia
Nadwozie samochodu otrzymało nowe malowanie łączące odcienie Moon White i Emerald Green. Tapicerki wykonano z materiałów w całości pochodzących z recyklingu i nadających się do ponownego przetworzenia. Poszewki na poduszki i koce do wyprodukowano przy użyciu specjalnej metody 3D Knit, która również wykorzystuje materiały z odzysku i nie generuje odpadów.
Warto zaznaczyć, iż uczniowie współpracowali ze specjalistami z wielu działów Skody oraz ekspertami z firm dostawców. „Projekt samochodu studenckiego daje praktykantom szansę na bardzo dobre poznanie wszystkich działów Skody. Wsparcie ze strony ekspertów z różnych dziedzin oraz nauczycieli z Akademii Skody jest bardzo cenne dla rozwoju naszych uczniów. W tym roku projekt został wzbogacony również o współpracę z zewnętrznymi specjalistami od kamperów” – powiedział Zdeněk Stanke, lider zespołu w Akademii Skody.
Wszystkie te zmiany i modyfikacje sprawiają, iż Skoda Roadiaq jest ciekawą propozycją dla zapalonych podróżników. To wszechstronny samochód, który ma na uwadze zrównoważony rozwój nie tylko pod względem układu zasilania, ale także wyposażenia. Jego napęd 4×4 oznacza, iż może dotrzeć dalej niż przeciętne auta, a na miejscu zapewni użytkownikowi komfort, którego potrzeba do wypoczynku lub do pracy. Z jednej strony Roadiaq inspiruje do romantycznych podróży, z drugiej – ma nowoczesny sprzęt zapewniający kontakt ze światem. I wjedzie do miejsc, gdzie obowiązuje zakaz ruchu pojazdów spalinowych.