Rok pod znakiem remontów drogowych

2 tygodni temu

Drogi potrafią być prawdziwą zmorą. Dla mieszkańców – bo dziury, nierówności i błoto uprzykrzają codzienne życie. Dla samorządów – bo ich utrzymanie to ogromne wyzwanie. Z jednej strony oczekiwania – wszyscy chcemy jeździć po równym i suchym. Z drugiej – brutalna rzeczywistość finansowa. Koszty inwestycji drogowych są ogromne. Samo Roździeńskiego-Kotuchy to ponad 11 mln złotych!

Nawierzchnie nie są wieczne. Każda droga, choćby świeżo oddana do użytku, po kilku latach zaczyna się zużywać. Warunki atmosferyczne, natężenie ruchu, szczególnie ciężkiego transportu, robią swoje. I prędzej czy później przychodzi moment, gdy trzeba ją naprawić albo całkowicie przebudować.

A to kosztuje. I to bardzo. Setki tysięcy złotych to dziś najtańsze remonty krótkich odcinków. Mniejsze ulice osiedlowe – gdzie nawierzchnia jest szutrowa – też pochłaniają spore kwoty, bo trzeba je odwodnić, przygotować podbudowę, położyć asfalt. A inwestycje w duże arterie, drogi wojewódzkie czy skrzyżowania z sygnalizacją? Miliony złotych. Czasem kilkanaście.

Wiemy jakie jest nasze zadanie i uparcie dążymy do celu. Konsekwentnie, krok po kroku.

W minionych latach wydaliśmy na drogi 52 miliony złotych.

Wyremontowaliśmy i wybudowaliśmy aż 32 km ulic. Pozyskaliśmy blisko 30 mln. zł na ich modernizację.

Etapami remontujemy ulicę Bytomską. W 2022 r. przebudowaliśmy pierwszy odcinek od ronda Kopalni Julian do ul. Wyszyńskiego, zakończył się też drugi etap modernizacji od ul. Wyszyńskiego do ul. Pod Lipami. Przebudowaliśmy drogę na odcinku od ul. Jana Pawła II do ul. Tarnogórskiej za kwotę 2 mln zł. Przebudowano też odcinek ul. Tarnogórskiej od ul. Brynickiej do ul. Pokoju za około 1 mln złotych oraz Tarnogórską od ul. Bytomskiej do rejonu ul. Zgrzebnioka za około 0,5 mln zł.

W latach 2022-2024 realizowane były: Jesienna, Ustronna, Stawowa, Kościelna, Chabrowa, Konwaliowa, Groszkowa, Jasna, Cicha, Darwina, a także Kawalca i Radzionkowska. Ta ostatnia była jedną z największych inwestycji drogowych!

Ul. Sadowskiego na odcinku od ul. Stalowej do ul. Szybowej także uzyskała nową nawierzchnię. Inwestycja realizowana była w ramach Funduszu Odporności na rok 2024 i kosztowała ponad 0,7 mln zł.

Wykonane zostało połączenie pieszo-rowerowe w rejonie DW 911, ul. Karola Miarki i ul. Podmiejskiej. To zadanie pochłonęło ponad 15 mln – na nie również uzyskaliśmy środki zewnętrzne.

Na wyremontowanych odcinkach Przyjaźni i Długosza odnowiono nawierzchnię poprzez wykonanie nakładek asfaltobetonowych. W przypadku ulicy Wyszyńskiego przeprowadzono remont nawierzchni zatoki autobusowej wraz z nawierzchnią jezdni na jej wysokości. Suma kosztów wykonanych zadań związanych z odnową jezdni wyniosła prawie 1 mln złotych.

W 2024 zrobiony został pierwszy odcinek ul. Oświęcimskiej od ul. Władysława Reymonta do ul. Trzech Bohaterów.

Zrealizowane tylko w tym roku:

Budowa ciągu pieszo – rowerowego pomiędzy ul. Karola Darwina a Parkiem międzyosiedlowym – 332 100 zł

Nakładka asfaltowa – ul. Armii Krajowej od skrzyżowania z Papieża Jana Pawła II do rejonu ul. Cichej

Nakładka asfaltowa – ul. Papieża Jana Pawła II

Nakładka asfaltowa ul. Konstytucji 3 Maja na odcinku od rejonu nr 14 do rejonu nr 34.

Nakładka asfaltowa ul. Sienkiewicza od skrzyżowania z ul. Żwirki do rejonu budynku nr 22

Nakładka asfaltowa ul. Marii Skłodowskiej Curie od skrzyżowania z ul. Partyzantów do rejonu wjazdu do Zespołu Szkół nr 1 – koszt niemal 1 mln złotych!

W trakcie realizacji:

Nakładka asfaltowa ul.Biskupa Nankera od wysokości budynku nr 233 do rejonu budynku nr 252

Modernizacja dróg ulic Franciszka Kotuchy i Walentego Roździeńskiego – ponad 11 mln złotych

Modernizacja nawierzchni jezdni drogi powiatowej ul. Gen. Jana Sadowskiego – Etap II odcinek od ul. Stalowej do skrzyżowania z ul. Przyjaźni (wraz ze skrzyżowaniem) – ponad 0,5 mln zł.

Modernizacja nawierzchni jezdni drogi powiatowej ul. Oświęcimskiej – Etap II odcinek od rejonu budynku nr 46 do ul. Partyzantów – ponad 0,5 mln zł.

Modernizacja nawierzchni jezdni drogi powiatowej ul. Pod Lipami odcinek od ul. Bytomskiej do DW911 – niemal 1 mln złotych

Nawierzchnia z kostki na ulicy Złotej wraz z łącznikiem

Nawierzchnia z kostki przy ulicy Roździeńskiego 73

Wkrótce rozpoczniemy:

Modernizacja drogi ul. Ks. Jerzego Popiełuszki w Piekarach Śląskich – na odcinku od ul. Bytomskiej do ul. Ziętka

Modernizacja odcinka drogi ul. Przyjaźni w Piekarach Śląskich – na odcinku od ul. Roździeńskiego do rejonu marketu “DINO”

Nakładka asfaltowa ul. Plebiscytowa

Łącznik ulicy Maczka z Andersa

Nawierzchnia z kostki na ulicy Miłej

A co mamy w planach?

Dużo, bo chcemy zrobić solidny przeskok w jakości piekarskich dróg.Kontynuujemy więc prace, na głównych ciągach komunikacyjnych.

Cała ulica Powstańców Śląskich w Kozłowej Górze – czekamy na realizację zadania przez wodociągi i wchodzimy z nakładką asfaltową.

Mamy promesę na środki rządowe na remont DK 94 w Brzezinach Śląskich. Inwestycja idzie do realizacji.

Mamy wniosek o środki rządowe na remont DW911 – niestety pieniędzy jest mało na wszystkie projekty i możemy nie dostać tych środków. Czekamy na oficjalne informacje.

Chcemy dokończyć: Bednorza, Przyjaźni i Tarnogórską.

Chcemy położyć nacisk na wychodzenie z dróg szutrowych.

Józefka: Zaciszna, Różana (odcinek między Wiosenną a Polną), Gajowa (przy Dworku), Turkusowa (przy ROD „Barbara”), Astrów i część Azalii. Do tego kompleksowy remont ulicy Polnej. Łączny koszt to około 9 milionów złotych.

Źródłem finansowania tych inwestycji jest sprzedaż działki przy ul. Kamiennej. Mówimy o konkretnym źródle – bez tej sprzedaży nie będzie środków na realizację powyższych remontów. jeżeli miasto działkę odkupi (czego oczekuje część mieszkańców i działkowców), trzeba będzie szukać innych rozwiązań – w takim zakresie nie będziemy wstanie zrealizować tej inwestycji.

W Dąbrówce Wielkiej remontowana będzie ulica Jordana. Kolejna ulica, która długo czekała na swoją kolej, wreszcie się doczekała.

Nie zatrzymujemy się – wręcz przeciwnie. Nabieramy rozpędu. Wiemy, iż drogi w niektórych dzielnicach zostały nieco w tyle. Ale miało to swoje uzasadnienie – kiedy miasto realizowało inne, równie istotne i kosztowne zadania: budowę nowoczesnego szpitala, wykup mieszkań Arrady, remonty budynków na Osiedlu Wieczorka i nie tylko.

Dziś priorytety się zmieniają – i infrastruktura drogowa jest znów na liście zadań najważniejszych.

Razem zmieniamy Piekary Śląskie

Idź do oryginalnego materiału