
Polskie Linie Kolejowe w przyszłym roku planują ogłosić przetarg na projekt rozbudowy linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Lubin- Rudna Gwizdanów. Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich nie mają wątpliwości – ta inwestycja znacznie poprawi komfort pasażerów, zwiększy przepustowość na tym odcinku i wyeliminuje opóźnienia, z którymi pasażerowie mają w tej chwili do czynienia.
Drugi tor na linii kolejowej do Rudnej Gwizdanów ma ogromne znaczenie dla pasażerów korzystających z przewozów organizowanych przez lokalnych przewoźników. Koleje Dolnośląskie od dawna czekały na taki rozwój wypadków.
Prezes spółki nie ukrywa, iż dzięki tej inwestycji sytuacja na kolei w tym regionie znacznie się poprawi.
– To przede wszystkim zwiększy komfort mieszkańców. Myślę, iż opóźnienia, które teraz występują na linii Lubin – Legnica, Lubin – Wrocław czy Zielona Góra, znikną, bo najczęstszą przyczyną opóźnień jest to, iż mamy tu jeden tor – powiedział nam Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Kiedy na tej linii jedzie pociąg Intercity, to on ma pierwszeństwo przed naszymi pociągami Kolei Dolnośląskich. Nasze pociągi muszą czekać, choćby na opóźniony pociąg. Kiedy będą dwa tory ten problem zniknie, bo wtedy pociągi będą mogły się wymijać – dodaje. – Drugi tor do Lubina był potrzebny praktycznie w dniu przywrócenia linii do ruchu pasażerskiego w 2019 roku.
Jak przyznaje Damian Stawikowski, pasażerowie, którzy podróżują z Lubina doskonale znają ten problem – pociągi KD stają np. w Raszówce by przepuścić składy ekspresowe. Przepisy nie pozostawiają żadnej luki – pociągi ekspresowe mają pierwszeństwo przed pociągami regionalnymi.
Jednak drugi tor to nie tylko brak opóźnień. To również możliwość zwiększenia liczby połączeń.
– jeżeli będzie drugi tor, będziemy mogli zwiększyć liczbę pociągów, ponieważ automatycznie zwiększy się przepustowość tej trasy – dodaje Stawikowski. – w tej chwili na tej trasie jeździ kilkanaście pociągów. Dzięki drugiej linii liczba ta może zostać choćby podwojona.
A za remontem torów może przyjść również zwiększenie prędkości przejazdu.
– Druga linia pozwoli nam również na zwiększenie prędkości ze 120 km/h do 160 km/h. To już trzeci plus tej inwestycji – dodaje prezes Kolei Dolnośląskich. – To pozwoli na skrócenie czasu przejazdu naszych ekspresów, które w tej chwili zatrzymują się we Wrocławiu, Środzie Śląskiej, Legnicy i Lubinie. Podróż będzie krótsza o kolejnych kilka minut.
Warto dodać, iż firma, która wygra postępowanie przetargowe PLK S.A. i będzie odpowiedzialna za opracowanie projektu rozbudowy torów, zaplanuje również modernizację stacji Rudna Gwizdanów.

1 dzień temu







![Dał „nauczkę” nauce jazdy. „Takich cudownych kierowców mamy” [VIDEO]](https://swidnica24.pl/wp-content/uploads/2025/10/Clipboard01.jpg)

