Jak przebiega remont Tuchowskiej?
Remont Tuchowskiej został objęty już od samego początku, od w zasadzie wbicia pierwszej łopaty, specjalnym monitoringiem, raportowaniem, jak i udziałem naszych inspektorów w naradach budowy. Na bieżąco mamy informację zwrotną, w zasadzie cotygodniową, jak przebiega ten remont. Aktualnie jesteśmy w toku jego pierwszego etapu.
Na pierwszej nitce w kierunku Tarnowca została wylana nawierzchnia asfaltowa. Jest to ta pierwsza warstwa nieścieralna. Zostały zmodyfikowane skrzyżowania. Została przebudowana cała instalacja teletechniczna przebiegająca po tamtej części drogi, jak i również kanalizacja burzowa. Aktualnie prace przeniosły się na drugą nitkę. Ta druga nitka jest wyłączona z ruchu. Prace idą zgodnie z harmonogramem.
Oczywiście, jak to na każdej budowie, napotkaliśmy na pewne przeciwieństwa losu w postaci np. rury gazowej, wcześniej niezinwentaryzowanej. Były też przypadki związane z infrastrukturą teletechniczną, która też nie była w naszych ewidencjach. Niemniej jednak przy pełnej koordynacji służb i firm zewnętrznych, czy to Orange, czy Polskiej Spółki Gazownictwa, bez zbędnej zwłoki te przekładki udało się zrealizować.
Aktualnie wyłączona z ruchu jest ulica Dojazd, czyli skrzyżowanie łączące Halę Tuchowską z ulicą Tuchowską. Jest to spowodowane przebudową tego skrzyżowania, poszerzeniem osi drogi.
Jaki jest harmonogram prac?
W przyszłym roku będzie realizowany drugi etap remontu Tuchowskiej. Aktualnie prace realizowane są na odcinku przeszło 300-metrowym. Przypomnijmy, iż cały remont ulicy Tuchowskiej jest podzielony na dwa etapy. Ten drugi etap szacujemy, iż będzie przebiegał w miesiącach zimowych, na przełomie stycznia i lutego. Będzie to trochę bardziej wymagający odcinek prac, z racji tego, iż po drodze napotykamy potok Strusinka, tam musimy ten przepust przebudować, musi być całkiem nowy mostek.
W tym drugim etapie już ruch będzie odbywał się, tylko i wyłącznie, jako wjazd do Tarnowa i jeżeli chodzi o wyjazdy z Tarnowa, ruch będzie skierowany na węzeł Krakowska i węzeł Lwowska i wlot do ulicy Tuchowskiej będzie odbywał się poprzez obwodnicę na wysokości obecnych zjazdów.
Tam, gdzie wiadukt będziemy się łączyli z ulicą Tuchowską. Jak gdyby istniejące węzły, czyli wlot do Tarnowa z kierunku rzeszowskiego czy też od ulicy Krakowskiej obwodnicą będzie tym łącznikiem do ulicy Tuchowskiej i osoby kierujące się tam na południe powiatu będą wjeżdżały na pierwotny tor ulicy Tuchowskiej.
Jeśli chodzi o przepustowość ulicy Tuchowskiej i jej szerokość, to ona będzie szersza po remoncie?
Tak, będzie ona szersza. o ile chodzi o sam środek ulicy, będą przygotowane dodatkowe lewoskręty, będzie również sygnalizacja informująca o przejściach dla pieszych, będą nowe zatoki autobusowe. Chcemy też, żeby te lewoskręty przede wszystkim nie powodowały, tak jak to było do tej pory, wstrzymywania czy tamowania ruchu. Szczególnie jest to w tej chwili dość uciążliwe ze względu na to, iż starostwo powiatowe ulokowało tam swój wydział komunikacji i czasem widzimy, iż tam Tuchowska po prostu się tamuje na tym odcinku do ulicy Ostrogskich.
Kiedyś był też taki pomysł tak zwanej Nowej Tuchowskiej, poprowadzonej wzdłuż torów, budowy ronda przy stacji trafo i potem obejścia do Gumnisk. Czy jest ten pomysł dalej aktualny?
Tak, ten pomysł w dalszym ciągu jest na etapie naszych prac projektowych. Docelowo chcemy, aby obecne wiadukty na Tuchowskiej były odciążone z ruchu. Wiemy, iż to w chwili obecnej budzi dość mocne problemy, szczególnie o ile chodzi o samochody wysokotonażowe, samochody wysokie. Zresztą widać po tych wiaduktach, iż są one nadwerężone przez tego typu samochody i docelowo chcemy, żeby to było po prostu bezinwazyjnie, żeby ten ruch odbywał się poza wiaduktami.
Kiedy może nastąpić realizacja tego pomysłu?
Tu bym był bardzo ostrożny, o ile chodzi o ten kolejny etap ulicy Tuchowskiej, bardziej skupmy się w chwili obecnej na realizacji tego odcinka od wiaduktu do obwodnicy po granicę z Tarnowcem. Tam też będzie remontowana Tuchowska, bo Tarnów nie kończy się na samym wiadukcie na obwodnicy, tylko przebiega jeszcze poza tym wiaduktem w kierunku Tarnowca. Więc chcemy, aby ten odcinek nie był taką ziemią niczyją, tylko też był w parametrach takich jak ta pozostała część ulicy Tuchowskiej.
W sumie na jakim długim odcinku zostanie wyremontowana teraz Tuchowska?
Jest to odcinek ponad kilometra. Od wiaduktu do granicy miasta.
Podczas remontu Tuchowskiej objazd ulicą Dojazd pokazał, iż ona jest w kiepskim stanie. Kierowcy skarżyli się na to. Czy tam bierzecie pod uwagę jakieś prace?
Tak, bierzemy to pod uwagę. Tym bardziej, iż są tam ulokowane obiekty handlowe, czy też usługowe. Wiemy też, iż są plany, żeby powstał tam nowy obiekt związany z działalnością handlową. Także jak najbardziej chcemy, żeby docelowo ulica Dojazd też była należytych parametrów.
Czy to są plany takie dalekosiężne, czy gwałtownie się to uda zrobić?
To są bliskie plany, będą one przebiegały równolegle z przebudową całego odcinka ulicy Tuchowskiej.
Jeśli chodzi o wyjazd z ulicy Dojazd za stacją paliw, czy tam będzie rondo?
W pierwotnych planach na wysokości stacji paliw było przewidziane rondo. To rondo ma być łącznikiem do ulicy Warsztatowej docelowo. Takie są koncepcje, aby zrobić taką obwodnicę centrum miasta, tak żeby osoby, które chcą kierować się w kierunku ulicy Krakowskiej, czy też bardziej strefy aktywności gospodarczej ominęły ściśle samo centrum Tarnowa, tylko po prostu taką obwodnicą w rejonie ulicy Przemysłowej czy Warsztatowej łączyły się z ulicą Tuchowską.
Niemniej jednak jesteśmy w chwili obecnej na etapie koncepcyjnym tej trasy. o ile już będą zabezpieczone środki, to inwestycja też nie jest mała. Kwestia przebudowy czy dobudowy tego ronda jest już sprawą dosyć szybką i nieinwazyjną, ponieważ już w zamyśle wcześniej to przewidzieliśmy.
Czy to rondo powstanie już po zakończeniu remontu Tuchowskiej?
Tak, po zakończeniu. Będzie to już związane ewentualnie z budową nowego odcinka w kierunku ulicy Warsztatowej.
Jeśli chodzi o Tuchowską, to kiedy pan prezydent, oczywiście z panem prezydentem Kwaśnym, będzie przecinał wstęgę?
Cały czas trzymamy się uzgodnionego terminu zapisanego w umowie. Będzie to lipiec 2025.
Co z remontem Lwowskiej, który jest planowany w najbliższym czasie?
Jeżeli chodzi o ulicę Lwowską, jesteśmy po otwarciu ofert. o ile chodzi o oferentów, to dwóch z nich złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Aktualnie KIO zbiera dokumentację związaną z odbytym przetargiem. Zwyczajowo postępowanie przed KIO odbywa się w terminie 14 dni. Jest to termin instrukcyjny, a więc nie jest obligatoryjny. Niemniej jednak wiemy z doświadczenia, iż raczej te organy trzymają się tego terminu.
Także mamy nadzieję, iż jeszcze w tym miesiącu, w październiku będziemy wiedzieli, kto jest faktycznie wykonawcą tego odcinka remontu ulicy Lwowskiej. Jest to odcinek od ulicy Orkana do ronda na skrzyżowaniu z ulicą Okrężną. Są to prace mające na celu likwidację wąskiego gardła przejazdu pod wiaduktem.
Planujemy tam, iż ruch pieszy i rowerowy zostanie przeniesiony poprzez kładkę nadziemną, taką, jaka była kiedyś na ulicy Tuchowskiej. I to pozwoli nam na bezkolizyjny ruch dwupasmowy samochodów. Szacujemy, iż prace na Lwowskiej potrwają nie dłużej niż rok.
Czy jezdnia pod tunelem na Lwowskiej będzie dużo szersza?
Będzie to jezdnia taka, jaka jest w tej chwili w parametrach za wiaduktem po ulicę Okrężną.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Janusz Smoliński
Już niedługo w sprzedaży nowy numer ️ Miasto i Ludzie! Odkryj z nami ukryte zakamarki naszego miasta, poznaj pasjonujących ludzi i inspirujące historie. Nie przegap!