Od poniedziałku 26 lutego na dwóch 600-metrowych fragmentach drogi krajowej nr 45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami, wprowadzony zostanie ruch wahadłowy. Związane jest to z robotami w ramach rozbudowy trasy na odcinku prawie 12 km.
Tymczasowa organizacja ruchu
Od poniedziałku 26 lutego br. zmiany spowodowane będą zajęciem jednego z pasów ruchu na wlocie do Bierdzan, od wtorku 27 lutego nastąpi zajęcie pasa ruchu na wysokości Jełowej. Na zajętych odcinkach wykonawca rozpocznie frezowanie nawierzchni i rozbiórkę poszczególnych warstw konstrukcyjnych drogi. Ruch wahadłowy będzie kierowany manualnie przez uprawnionych pracowników firmy wykonawczej.
Sukcesywnie, w miarę postępu prac, wykonawca będzie wprowadzał kolejne zmiany w organizacji ruchu na tym odcinku.
Zakres zadania
Kluczowym elementem realizowanej inwestycji jest wzmocnienie, a odcinkowo wymiana, istniejącej konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś. Poprawione zostaną warunki bezpieczeństwa ruchu poprzez budowę czterech rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej, DW463 w Bierdzanach oraz z DW494 w kierunku Olesna.
Ponadto wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe oraz dodatkowe jezdnie w celu obsługi przyległego terenu. Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.
Korzyści wynikające z budowy
Poprzez poszerzenie pasów ruchu, ale także korektę łuków poziomych i pionowych poprawimy bezpieczeństwo kierowców podróżujących DK45. Z kolei poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – czyli rowerzystów i pieszych – osiągniemy poprzez budowę ciągu pieszo–rowerowego i dodatkowej jezdni przyległego terenu na całej długości tego odcinka. Realizacja zadania wpłynie także na podniesienie komfortu jazdy kierowców poprzez wzrost płynności ruchu i poprawę przepustowości na tej trasie.
Wykonawcą zadania za kwotę prawie 106 mln zł jest firm Mota-Engil. Planowany finał inwestycji to 2025 r.
*- Informacja i zdjęcia: GDDKiA Opole.








