Rusza budowa nowej trasy tramwajowej w Poznaniu. Duże zmiany w ruchu

3 dni temu

Nowa linia tramwajowa połączy Wildę i Dębiec z centrum Poznania, znacząco usprawniając komunikację w tej części miasta. Prace przygotowawcze rozpoczęły się już w nocy z 23 na 24 października, a od 3 listopada tramwaje nie będą mogły przejechać przez skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Królowej Jadwigi i Matyi.

Utrudnienia dla kierowców

Od początku listopada ruch przez skrzyżowanie będzie odbywał się tylko północną jezdnią ulic Matyi i Królowej Jadwigi, po jednym pasie w każdym kierunku. Wjazd i wyjazd z ul. Wierzbięcice zostanie całkowicie zamknięty, a odcinek ul. Ratajczaka od strony centrum wyłączony z ruchu.

Roboty ruszą równocześnie w rejonie węzła Wierzbięcice oraz na odcinku ul. Ratajczaka między Św. Marcinem a Ogrodową. Zespół odpowiedzialny za inwestycję zsynchronizuje zmiany w komunikacji tramwajowej z pracami na moście Chrobrego, aby pasażerowie mogli łatwo odnaleźć się w nowym układzie tras.

Na początek wykonawca zbuduje tzw. przewiązki, czyli przejazdy przez torowisko na ul. Matyi i Królowej Jadwigi, w rejonie węzła Wierzbięcice (w pobliżu ul. Przemysłowej i hotelu Novotel). Podczas prac obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h.

Największe utrudnienia od 3 listopada

Od 3 listopada skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi zostanie zamknięte dla tramwajów. Oznacza to zmiany tras. Szczegóły można znaleźć na stronie ZTM.

Na tym etapie ekipy budowlane przebudują tory, zbudują nowe rozjazdy i przystanki, a także utworzą infrastrukturę pieszo-rowerową i położą nową nawierzchnię jezdni.

Wykonawca zamknie również południową jezdnię ulic Matyi i Królowej Jadwigi (w kierunku Rataj) oraz odcinek ul. Wierzbięcice przy węźle. Samochody pojadą północną częścią ulic, gdzie obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Na ul. Ratajczaka (od Św. Marcin do Ogrodowej) ruch zostanie całkowicie wstrzymany. Pozostanie jedynie dojazd do posesji i dla służb. W sąsiedztwie zwężone będą ulice Ogrodowa i Powstańców Wielkopolskich, które jednak pozostaną przejezdne.

Inwestycja potrwa 2 lata

Budowa nowej trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka potrwa około dwóch lat. Stanowi ona ostatni etap Programu Centrum. W rezultacie przejazd z Wildy i Dębca do śródmieścia będzie krótszy, a jednocześnie komunikacja południe–północ zyska nową oś.

Nowe torowisko zostanie poprowadzone od ul. Św. Marcin do węzła Wierzbięcice, gdzie dodatkowo powstaną przystanki przy Starym Browarze i ul. Wierzbięcice. Co więcej, wykonawcy zrealizują całą infrastrukturę w nowoczesnym standardzie, obejmującym zielone torowisko, drogi rowerowe, nowe oświetlenie oraz elementy małej architektury.

Nowe drzewa na Ratajczaka

Na przebudowanym odcinku ekipy nasadzą 34 nowe drzewa, a część dotychczasowych przesadzą, aby zachować istniejącą zieleń. Dodatkowo na dachach przystanków pojawi się rozchodnik, roślina odporna na suszę dzięki czemu staną się one bardziej ekologiczne. Jednocześnie wykonawcy obsieją torowisko na ul. Matyi zielenią, co poprawi estetykę przestrzeni i zmniejszy hałas.

W efekcie ulica Ratajczaka zyska przyjazny pieszym charakter, z szerokimi chodnikami, ławkami, stojakami rowerowymi oraz zielenią po obu stronach.

Idź do oryginalnego materiału