Rzeszów. Północna obwodnica.
Kluczowa inwestycja drogowa zmieni układ komunikacyjny miasta
Prezydent Rzeszowa podpisał umowę na realizację ostatniego fragmentu północnej obwodnicy miasta. To jeden z najważniejszych projektów drogowych w historii Rzeszowa, który połączy ul. Warszawską z ul. Krakowską, tworząc spójny i domknięty układ komunikacyjny w północnej części miasta.
Budowę wykona firma Strabag, która wygrała przetarg.
Połączenie ulic Warszawskiej i Krakowskiej usprawni ruch
Nowa droga ma połączyć dwie najważniejsze arterie wylotowe Rzeszowa: trasę na Warszawę oraz trasę na Kraków.
Inwestycja umożliwi sprawniejsze przemieszczanie się między północną i zachodnią częścią miasta oraz zapewni wygodny dojazd do strefy ekonomicznej Dworzysko. Projekt rozwiąże także problem narastających korków w tej części Rzeszowa.
Czteropasmowa trasa poprawi przepustowość
Północna obwodnica będzie drogą czteropasmową — po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Odcinek pobiegnie od skrzyżowania ulic Warszawskiej z Krogulskiego do ul. Technologicznej na terenie strefy Dworzysko, a następnie zostanie przedłużony do ul. Biznesowej. Całość obejmuje 3,6 km nowych dróg, wraz z przebudową skrzyżowania ul. Krakowskiej i Chmury.
Nowy wiadukt nad torami kolejowymi i ul. Warszawską
Jednym z najważniejszych elementów projektu będzie budowa 300-metrowego wiaduktu, który przebiegnie nad ul. Warszawską oraz liniami kolejowymi nr 71 (Ocice–Rzeszów) i nr 91 (Kraków–Medyka). Obiekt ma zapewnić płynny ruch oraz zwiększyć bezpieczeństwo na przecięciu z trasami kolejowymi.
Infrastruktura dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej
Nowa obwodnica to nie tylko jezdnie dla samochodów. Wzdłuż całej trasy powstaną:
chodniki,
drogi rowerowe,
drogi dojazdowe,
zatoczki autobusowe,
przejścia dla pieszych,
nowoczesne oświetlenie.
Dzięki temu inwestycja wpłynie na komfort i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Inwestycja w formule „zaprojektuj i wybuduj”
Firma Strabag ma łącznie 41 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych. Duża część tego czasu będzie przeznaczona na procedury formalne, decyzje administracyjne i przygotowanie projektu, co jest standardem w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Koszt realizacji i harmonogram prac
Miasto zapłaci za inwestycję nieco ponad 262 mln zł.
Prace w terenie rozpoczną się po zakończeniu etapu projektowego i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
Po oddaniu do użytku północna obwodnica znacząco odciąży ruch miejski i poprawi funkcjonalność komunikacyjną Rzeszowa.










