Rusza budowa pierwszego odcinka nowej linii kolejowej do Nowego Sącza! Wartość inwestycji to prawie 2 miliardy złotych

2 tygodni temu

Największa inwestycja kolejowa w południowej Polsce wchodzi w decydującą fazę. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę zupełnie nowej linii kolejowej między Szczyrzycem a Tymbarkiem. To pierwszy fragment legendarnego projektu „Podłęże–Piekiełko”, który ma odmienić komunikacyjną mapę Małopolski.

Czytaj również: Podłęże-Piekiełko: Drążenie tuneli pod Pisarzową postępuje w dobrym rytmie

Tory, tunele i mosty w sercu Beskidu Wyspowego

Do połowy 2029 roku powstanie nowoczesny, ośmiokilometrowy odcinek linii nr 622, łączący nową stację w Szczyrzycu z modernizowaną stacją w Tymbarku. Trasa poprowadzona zostanie przez wymagający teren podgórski, dlatego zaplanowano budowę dwóch tuneli – o długości 3,8 oraz 1 kilometra – a także licznych mostów i wiaduktów kolejowych. Wszystkie skrzyżowania z drogami lokalnymi będą bezkolizyjne.

Nowa linia umożliwi pociągom pasażerskim osiąganie prędkości do 160 km/h, a towarowym do 120 km/h. W ramach inwestycji powstanie też sieć trakcyjna oraz nowoczesny system cyfrowego sterowania ruchem kolejowym, zgodny z europejskimi standardami bezpieczeństwa.

Podpisana umowa na prawie 2 miliardy złotych

Umowę na realizację odcinka zawarto pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a konsorcjum firm Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A. i Gülermak S.A. Wartość kontraktu wynosi niemal 1,7 miliarda złotych netto (czyli około 2 miliardów złotych brutto). Zgodnie z założeniami, wszystkie prace mają zostać zakończone w ciągu 46 miesięcy – do połowy 2029 roku.

– Z euforią informuję, iż Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację odcinka Szczyrzyc–Tymbark w ramach strategicznego projektu „Podłęże–Piekiełko”. To ogromny krok naprzód dla Sądecczyzny i całej Małopolski! – relacjonuje w mediach społecznościowych poseł na Sejm RP Patryk Wicher.

– To wyjątkowy moment w realizacji projektu „Podłęże–Piekiełko”. Dotychczas skupialiśmy się głównie na modernizacji linii 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Teraz rozpoczynamy budowę zupełnie nowego szlaku, który połączy Kraków z Limanową i Nowym Sączem – podkreśla Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Nowy przystanek Stróża koło Dobrej

Pośrodku powstającego odcinka zbudowany zostanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Będzie on w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – z pochylniami, ścieżkami naprowadzającymi, wiatami, ławkami i stojakami rowerowymi. Z nowego peronu mieszkańcy będą mogli gwałtownie dojechać do Limanowej, Mszany Dolnej, Gdowa, a w przyszłości również do Krakowa i Nowego Sącza.

Największy projekt kolejowy w historii Małopolski

Budowa odcinka Szczyrzyc–Tymbark to kolejny krok w realizacji inwestycji, która już teraz jest określana mianem przełomowej. realizowane są intensywne prace przy modernizacji pięciu fragmentów linii 104 (Chabówka–Nowy Sącz), w tym m.in. w Limanowej, na odcinkach Limanowa–Klęczany, Klęczany–Nowy Sącz, Chabówka–Rabka Zaryte oraz Rabka Zaryte–Mszana Dolna.

W sierpniu pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany odcinek – między Chabówką a Rabką-Zdrojem. Kolejne fragmenty mają być oddawane sukcesywnie w nadchodzących miesiącach.

Kraków–Nowy Sącz w godzinę

Po zakończeniu całego projektu – planowanym na 2030 rok – podróżni z Krakowa do Nowego Sącza dojadą w zaledwie 60 minut, a do Zakopanego w około półtorej godziny. Nowa linia ma nie tylko skrócić czas podróży, ale przede wszystkim otworzyć południową Małopolskę na inwestycje, turystykę i rozwój gospodarczy.

Projekt „Podłęże–Piekiełko” to nie tylko tory i tunele – to symbol cywilizacyjnej zmiany, która połączy górskie miejscowości z resztą kraju szybciej, bezpieczniej i nowocześniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Idź do oryginalnego materiału