Przedsięwzięcie o wartości blisko 140 milionów złotych przyniesie nie tylko 2 km nowych torów, ale także natychmiastowe, duże utrudnienia dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej.
Inwestycja, która połączy Sępolno ze Swojczycami, jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027.
Co obejmie inwestycja?
Zakres prac jest bardzo szeroki i nie ogranicza się jedynie do położenia torowiska.
To ogromne przedsięwzięcie infrastrukturalne obejmie budowę i przebudowę infrastruktury drogowo-torowej. Powstanie blisko 2 km nowego torowiska, nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana- wylicza prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Tramwaje i autobusy będą korzystać głównie z wydzielonego korytarza. Oprócz tego przebudowany zostanie duży fragment ulicy Swojczyckiej oraz odcinek ulicy Mickiewicza (od pętli do mostów Chrobrego). Inwestycja obejmie modernizację siedmiu skrzyżowań, łącznie ok. 1,8 km jezdni, a także budowę 2,7 km dróg dla rowerów i ok. 6 km nowych chodników.
Projekt zakłada również liczne rozwiązania proekologiczne. Pętla na Swojczycach ma być „zielona” – jej wnętrze zostanie obsadzone drzewami. Zieleń oraz elementy małej retencji (muldy chłonne) pojawią się też na przystankach, których wiaty zostaną pokryte matami rozchodnikowymi (zielone dachy). Łącznie zasadzonych zostanie około 380 drzew.
Dla kierowców powstanie parking Park&Ride na 166 samochodów (w tym miejsca dla OzN i ładowarki do aut elektrycznych), a obok niego parkingi rowerowe.
Wyzwanie logistyczne i termin
Zakończenie prac i uruchomienie pierwszego tramwaju na Swojczyce planowane jest na jesień 2027 roku. Przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji podkreślają, iż największym wyzwaniem będzie przebudowa całego układu podziemnego.
Zakres prac obejmuje m.in. budowę i przebudowę kilkunastu kilometrów sieci energetycznych, kilku kilometrów sieci wodociągowej (wraz z przewiertem pod Odrą), a także sieci gazowej, sanitarnej, deszczowej i telekomunikacyjnej.
To duże wyzwanie, ale i wielka zmiana. Należy zdawać sobie uwagę, iż przebudujemy cały układ drogowy i sieci podziemne, co wiąże się z utrudnieniami w ruchu. Prace rozpoczniemy na terenie Swojczyc, a w kolejnym etapie zajmiemy się obszarem pętli na Sępolnie – podkreśla Bartosz Nowak, wiceprezes Wrocławskich Inwestycji.
Najważniejsze zmiany w ruchu od 15 listopada
Rozpoczęcie prac oznacza natychmiastowe wdrożenie nowej, tymczasowej organizacji ruchu:
- Dla kierowców: Od soboty (15 listopada) ulica Swojczycka stanie się jednokierunkowa. Ruch będzie możliwy tylko w kierunku wyjazdu z miasta (na Strachocin, Wojnów, Kowale). Objazd w kierunku centrum zostanie poprowadzony ulicami Miłoszycką oraz Mydlaną. Na kluczowych skrzyżowaniach (Kowalska/Miłoszycka/Mydlana oraz Swojczycka/Monopolowa/Marca Polo) ustawiona zostanie sygnalizacja świetlna. Na osiedlu Swojczyce będą obowiązywać zakazy zatrzymywania się.
- Dla pasażerów MPK: Uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa 715 (pętla Sępolno – rondo nad Czarną Wodą), która obsłuży osiedle Olimpia Port. Będzie kursować co 10 minut w dni robocze i co 20 w weekendy. Linia 315 zmieni trasę na Swojczycach – pojedzie ul. Swojczycką, przez rondo, a następnie Miłoszycką i Mydlaną do pętli Sępolno. Pozostałe linie autobusowe (miejskie i aglomeracyjne) będą kursować zgodnie z wyznaczonym objazdem dla samochodów.

1 miesiąc temu











