Nowa linia ma skrócić dojazd z Wildy i Dębca do śródmieścia, a w przyszłości stać się częścią większej osi komunikacyjnej prowadzącej aż w stronę Naramowic. Jednocześnie przebudowana zostanie cała ul. Ratajczaka – z nową nawierzchnią, infrastrukturą rowerową, zielenią oraz małą architekturą. Ulica ma zyskać charakter atrakcyjnego łącznika między Św. Marcinem, Nowym Rynkiem i odnowionymi Wierzbięcicami.
Podpisana umowa z wykonawcą – konsorcjum NDI Energy i Terlan – obejmuje realizację prac, które potrwają około dwóch lat. Jak zapowiadają przedstawiciele PIM, pierwsze roboty budowlane ruszą na początku listopada, po Wszystkich Świętych. W pierwszej kolejności prace skoncentrują się na węźle Wierzbięcice oraz odcinku od ul. Św. Marcin do Ogrodowej.
Nowe rozwiązania komunikacyjne w rejonie skrzyżowania Wierzbięcice–Matyi–Niezłomnych–Królowej Jadwigi będą oznaczać konieczność czasowych zmian w ruchu samochodowym i tramwajowym. Zostanie tam wybudowana para przystanków tramwajowych, powstanie też naziemne przejście dla pieszych oraz infrastruktura rowerowa. Zmiany w komunikacji miejskiej zostaną skoordynowane z wyłączeniem z ruchu tramwajowego mostu Bolesława Chrobrego, by uniknąć częstych modyfikacji rozkładów.
Inwestycja przewiduje także nowe przystanki przy Starym Browarze i w rejonie ul. Wierzbięcice. Ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, bo na odcinku od Św. Marcin do Ogrodowej i Powstańców Wielkopolskich powstanie strefa zamieszkania z szerokimi chodnikami, zielenią i udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.
Dzięki realizacji inwestycji Poznań wykorzysta dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.