Podpisano umowę z wykonawcą robót budowlanych na realizację projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Całkowity koszt projektu wynosi 1,77 mld zł, z czego kwalifikowane koszty to 1,44 mld zł. Rozpoczęcie prac planowane jest na listopad 2024 roku, a ich zakończenie – na 31 grudnia 2029 roku. Projekt obejmuje kompleksową modernizację 56 kilometrów torów jednokierunkowych oraz budowę nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie, umożliwiającej bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem z pominięciem stacji Jasło.
Jakie znaczenie dla regionu ma ta inwestycja?
Linia kolejowa nr 108 łączy Stróże z Krościenkiem przez Jasło, Gorlice i Zagórz, stanowiąc jeden z kluczowych szlaków komunikacyjnych w południowo-wschodniej Polsce. Jak podkreśla marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl, rewitalizacja tej trasy otwiera nowe możliwości transportowe i gospodarcze, w tym dla Bieszczadów i terenów położonych wzdłuż linii. Projekt ma skrócić czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka o 20–25 minut, a po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Modernizacja umożliwi również przewóz cięższych ładunków, co zwiększy efektywność transportu towarowego w regionie.
Zakres prac i nowe udogodnienia
Inwestycja obejmuje budowę 3 tuneli kolejowych i 3 wiaduktów drogowych, przebudowę 18 stacji i przystanków, powstanie 6 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe (Galeria), Zagórz Przemysłowy i Moderówka, remont około 80 przejazdów kolejowo-drogowych, instalację nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej oraz modernizację urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej. Ponadto nowa łącznica Jedlicze–Szebnie umożliwi bezpośrednie połączenia z Rzeszowa do Sanoka i Nowego Zagórza bez zmiany kierunku w Jaśle, co ma zwiększyć komfort i efektywność podróży.
Retro Express Bieszczady ponownie na torach. Kolejna okazja na przejazd historycznym pociągiem
Działania przygotowawcze i wsparcie samorządu
Prace nad modernizacją linii 108 rozpoczęły się już w 2014 roku, kiedy to w Planie Zrównoważonego Transportu Publicznego Województwa Podkarpackiego zaplanowano zwiększenie liczby kursów pociągów po rewitalizacji do 8 par na dobę. W 2019 roku Samorząd Województwa przekazał środki na opracowanie dokumentacji projektowej, która objęła między innymi Studium Wykonalności, analizy stanu infrastruktury, prognozy społeczno-gospodarcze i analizy środowiskowe.
Wartość wykonanej dokumentacji wyniosła ponad 13,5 mln zł, z czego dofinansowanie z RPO WP przekroczyło 9 mln zł. Ponadto samorząd zainicjował Wojewódzki Fundusz Kolejowy, który w ciągu kilku lat umożliwił realizację kilkudziesięciu inwestycji ułatwiających dostęp do przystanków i rozwój transportu kolejowego w regionie.
Rewitalizacja jako impuls do rozwoju
Inwestycja ma przyczynić się do rozwoju turystyki, zwiększenia mobilności mieszkańców mniejszych miejscowości oraz podniesienia atrakcyjności gospodarczej terenów wzdłuż linii. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży, skrócenie czasu przejazdu i możliwość przewozu cięższych ładunków sprawiają, iż projekt jest strategiczny dla rozwoju Podkarpacia.