1 lipca startuje 17. edycja Rajdu Złombol. Co to za impreza i jakie ma wymagania? Odpowiadamy, jaka jest trasa Złombolu 2023 i jakie auta wezmą w nim udział.
Historia Złombolu zaczyna swój bieg w 2007 roku, kiedy trójka śmiałków wybrała się do Monako pod kasyno w Monte Carlo, pozyskując 14 tysięcy złotych na rzecz podopiecznych z domów dziecka. Początkowo wyprawa ta miała polegać jedynie na podróży po terenach Polski, jednak uczestnicy stwierdzili, iż nie zyskają tu adekwatnego rozgłosu lub wręcz ich wycieczka przejdzie bez echa. Jak przyznają sami organizatorzy, to właśnie pierwsza ekspedycja otworzyła ich oczy na potrzeby tego typu placówek. Rok 2008 to również wyprawa do Monte Carlo, ale liczba załóg zwiększyła się do 13 samochodów. W 2009 roku wyprawa liczyła 21 załóg, ale miejscem destynacji było… Koło Podbiegunowe. Po tamtej wyprawie nastąpił boom, za pomocą którego Złombol zyskał na rozgłosie. Do tego stopnia, iż każdy właściciel zabytkowych pojazdów wiedział co to jest, gdzie jedzie, a przede wszystkim – komu pomaga. W 2010 roku zgłosiło się ponad 200 załóg, z czego wystartowało ponad 100. Prawdziwy rekord był w roku 2022 – na Złombol do Albanii zapisało się ponad 950 załóg.
Czym adekwatnie jest Złombol? Jakie ma wymagania i jakie auta mogą w nim wystartować?
Złombol to międzynarodowy, charytatywny rajd turystyczny, którego głównym celem jest zebranie środków finansowych na zakup dóbr oraz wycieczek dla dzieci z domów dziecka. Pozyskaniem kwoty zajmuje się każda załoga chcąca uczestniczyć w rajdzie poprzez odnalezienie darczyńców, którzy wpłacą na konto fundacji określoną kwotę w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowej na samochodzie uczestniczącej załogi. W tym roku minimum kwoty do zebrania od załogi samochodu osobowego, które umożliwia start w rajdzie, wynosi 2800 zł. Dla motocykla jest to 850 zł, a dla autobusu – 6000 zł. Całość wpłat trafia bezpośrednio do fundacji, a uczestnicy wyprawy finansują ją z własnych środków. W rajdzie mogą uczestniczyć wyłącznie pojazdy komunistycznej myśli technicznej z uwagi na ich archaiczność, czyli między innymi: Polonezy, Maluchy, Łady, Skody, Żuki, Lubliny, Wartburgi, Trabanty, Stary, Jawy, Romety, IŻ-e czy MZ-tki.
Złombol 2023 – trasa. Dokąd pojadą stare auta?
W tym roku Złombol wystartuje 1 lipca spod Stadionu Śląskiego w Chorzowie i poprowadzi do Portugalii. Uczestnicy tegorocznej edycji będą mieli do pokonania w jedną stronę ponad 3 tysiące kilometrów, gdzie, w zależności od wyboru trasy, przejadą przez 7 bądź 8 państw. Organizatorzy zaproponowali dwie drogi dojazdu – północną, która poprowadzi przez Polskę, Czechy, Niemcy, Szwajcarię, Francję, Hiszpanię i Portugalię, oraz południową, która wystartuje z Polski przez Czechy, Austrię, Słowenię, Włochy, Francję, Hiszpanię, Andorrę i Portugalię. Biorąc pod uwagę historię Złombolu, będzie to najbardziej wymagająca edycja tego rajdu. Dodatkowo pora, w której przyjdzie zmagać się uczestnikom z trasą (wszak jest to lato w pełnej krasie) sprawia, iż będzie to prawdziwe złoto dla zuchwałych. Dokładna trasa rajdu jest układana swobodnie, wedle własnych predyspozycji – zdarzają się załogi, które chcą przejechać trasę w 72 godziny, a są tacy, którzy zupełnie bez pośpiechu dozują sobie równe porcje kilometrażu. Nic nie jest narzucone z góry – każdy znajdzie tu swój cymes.
Złombol – rajd niosący nie tylko rozrywkę, ale i pomoc
Jeśli ma się w sobie miłość do starych samochodów i głód wypraw, Złombol jest idealnym przedsięwzięciem do zrealizowania w swoim życiowym terminarzu. Dodatkowo aspekt pomocy dzieciom sprawia, iż każda wyprawa mimo leciwości samochodów, zawsze kończy się z uśmiechem na ustach. Nawet, jeżeli czasem samochód który uległ awarii i bardziej opłaca się sprzedać na miejscu, niż zorganizować lawetę, przeżycie złombolowej przygody gwarantuje pozytywne wspomnienia do końca życia.
Jak się zapisać na Złombol?
Jak się wobec tego zgłosić do rajdu? Trzeba wysłać zgłoszenie poprzez aplikację RallyGo dostępną na iOS oraz Sklepie Play. Oprócz zgłoszenia znajdują się tam informacje na temat trasy, noclegów, mety oraz startu. Obowiązkiem załogi rejestrującej się w edycji 2023 była wpłata 200 zł jednorazowej darowizny za załogę oraz 14 zł opłaty manipulacyjnej. Poza tym załogi muszą zadbać o pozyskanie darczyńców, którzy pokryją koszty wpisowego przeznaczonego na charytatywny cel rajdu. Szczegóły dotyczące uczestnictwa w Złombolu dostępne są na stronie zlombol.pl w zakładce INFO. Oczywiście do tegorocznej edycji nie można się już zapisać, ale w najbliższych miesiącach warto śledzić stronę Złombolu, w której prawdopodobnie pojawią się pierwsze informacje na temat edycji 2024.
Polecamy również:
Rajd Koguta 2023. Nasza relacja z charytatywnego rajdu wzdłuż Polski
Fiatami 126p wzdłuż Wisły. Relacja z 3. Nadwiślańskiego Rajdu Malucha
Zdjęcia pochodzą ze strony zlombol.pl