Ruszyła kolejna Metropolitalna Szkoła Prototypowania

1 tydzień temu

Metropolitalna Szkoła Prototypowania to innowacyjny projekt realizowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię (GZM), który ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, a szczególnie dzieci uczęszczających do szkół.

Kolejna edycja koncentruje się na tworzeniu bezpiecznych i przyjaznych przestrzeni dla pieszych oraz innych niechronionych uczestników ruchu drogowego. Tym razem projekt skupił się na rejonie, w którym bezpieczeństwo dzieci w drodze na lekcje staje się kluczowym zagadnieniem.

Wybór Zabrza – dlaczego Helenka?

Projekt Metropolitalnej Szkoły Prototypowania ruszył jesienią ubiegłego roku. Po analizie zgłoszeń z sześciu miast – Chorzowa, Mikołowa, Rudy Śląskiej, Sosnowca, Tychów i Zabrza – wybór padł na dzielnicę Helenka w Zabrzu. Decyzja o tym wyborze była wynikiem szczegółowej analizy charakterystyki dzielnicy, jej wielkości oraz specyfiki lokalnej. Helenka jest dzielnicą typowo mieszkaniową, kameralną, odizolowaną od centralnych arterii miejskich. Dodatkowo, w tej okolicy istnieje realna potrzeba poprawy bezpieczeństwa na drogach, co czyni ją idealnym obszarem do testowania rozwiązań mających na celu poprawę warunków dla pieszych.

Ważnym elementem wyboru była także możliwość zaangażowania lokalnej społeczności, której głos, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa dzieci, nie zawsze jest uwzględniany podczas projektowania przestrzeni miejskiej. To właśnie dzieci są głównym celem tego projektu, którego nadrzędnym celem jest zapewnienie im bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.

Trzy etapy poprawy bezpieczeństwa

Projekt składa się z trzech etapów, z których każdy ma na celu stopniowe poprawienie sytuacji na ulicach w okolicach szkół, a także w samej dzielnicy. Pierwszym krokiem była analiza zgłoszeń z poszczególnych miast, po którym GZM wybrało Helenkę jako lokalizację do przeprowadzenia działań. w tej chwili rozpoczyna się drugi etap projektu, w ramach którego rozpoczną się prace inżynierskie, w tym inwentaryzacja przestrzeni, analiza oznakowania drogowego, miejsc parkingowych oraz szczegółowa obserwacja ruchu drogowego w okolicy szkół.

Drugim krokiem będą badania, które mają na celu zebranie opinii i potrzeb społeczności lokalnej. Badania te obejmą nie tylko dzieci uczęszczające do pobliskich szkół, ale również ich rodziców, a także seniorów – inną grupę, która korzysta z przestrzeni publicznej w tej dzielnicy. Głos tych osób jest niezwykle istotny, ponieważ to oni codziennie poruszają się po ulicach, a ich potrzeby i spostrzeżenia mogą pomóc w stworzeniu bardziej funkcjonalnych rozwiązań.

W trzecim etapie, na podstawie zebranych danych, zostanie opracowany projekt organizacji ruchu, który ma na celu zniwelowanie problemów związanych z bezpieczeństwem pieszych. Zmiany będą dotyczyć m.in. rozwiązań związanych z ruchem drogowym, jak również zmian w organizacji przestrzeni publicznej.

Wdrożenie i ocena efektów

Nowa organizacja ruchu w dzielnicy Helenka zostanie wdrożona jesienią tego roku. Wówczas wprowadzona zostanie seria rozwiązań, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, zwłaszcza dzieci, w drodze na lekcje. Po wdrożeniu nowych rozwiązań przeprowadzone zostaną szczegółowe analizy, które pozwolą ocenić skuteczność wprowadzonych zmian. Podstawowym celem jest sprawdzenie, czy projekt rzeczywiście poprawił bezpieczeństwo w tej okolicy oraz jakie działania można podjąć, aby zwiększyć skuteczność w przyszłości.

Idź do oryginalnego materiału