Rybnik/Czerwionka-Leszczyny: Ponad 90 milionów złotych na przebudowę ulicy Mikołowskiej

iknurow.pl 7 miesięcy temu

93 249 005,34 zł to kwota unijnego dofinansowania dla Rybnika na przebudowę ulicy Mikołowskiej (droga wojewódzka nr 925) od mostu na rzece Ruda do granicy Rybnika z Gminą Czerwionka-Leszczyny.

Warto dodać, iż to trzecia najwyższa w historii rybnickiego samorządu unijna dotacja na pojedynczy projekt (po budowie kanalizacji sanitarnej i drodze regionalnej Racibórz-Pszczyna).

Wartość całkowita przebudowy ul. Mikołowskiej to 109 704 712,17 zł, a dofinansowanie przyznane zostało z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach konkursu z działania 4.1 programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

To pierwszy sukces w pozyskiwaniu środków unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej 2021-2027. W II połowie 2023 r. umożliwiono składanie pierwszych wniosków o dofinansowanie, w tym m.in. na dofinansowanie budowy/przebudowy/rozbudowy dróg wojewódzkich.

Przedmiotem dofinasowanego rybnickiego projektu jest przebudowa odcinka DW 925 o długości 3631 m (3,631 km), w ramach 2 etapów:

• etapu 1: obejmującego przebudową 2 obiektów inżynieryjnych (mostu nad rzeką Ruda oraz wiaduktu nad zlikwidowaną linią kolejową przed skrzyżowaniem z ul. Robotniczą) – ten etap został już zakończony w 2023 r.
• etapu 2: obejmującego przebudowę drogi na pozostałym przebudowywanym odcinku wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym m.in. całkowicie nowa konstrukcja jezdni, budowa odwodnienia drogi, budowa infrastruktury rowerowej wzdłuż całego przebudowywanego odcinka, przebudowa i budowa chodników na obszarach zurbanizowanych, przebudowa i budowa oświetlenia na całym odcinku drogi, przebudowa przystanków komunikacji miejskiej, budowa i przebudowa sygnalizacji świetlnych na 2 skrzyżowaniach – etap ten jest planowany do realizacji w latach 2025-2026.

Podstawowym celem inwestycji jest poprawa dostępności do istotnego elementu sieci TEN-T tj. autostrady A1 od strony Rybnika, zaś cele szczegółowe to m.in.:

• poprawa warunków i bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez m.in. uzyskanie parametrów drogi głównej oraz zwiększenie nośności nawierzchni do 115 kN/oś
• ochrona środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie oddziaływań akustycznych, emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz uporządkowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych.
• zwiększenie atrakcyjności stref gospodarczych zlokalizowanych wzdłuż ul. Mikołowskiej w Rybniku
• poprawa jakości komunikacji na osi Rybnik (subregion zachodni) – Metropolia GZM (subregion centralny), a także z peryferyjną dzielnicą Kamień.

Warto również dodać, iż Zarząd Dróg Wojewódzkich aktualnie realizuje inwestycję będącą idealnym uzupełnieniem inwestycji Rybnika. Chodzi o przebudowę DW 925 od granicy Rybnika i Czerwionki-Leszczyn aż do Rudy Śląskiej.

Po realizacji obu zadań do końca 2026 roku powstanie jednolity przebudowany ciąg drogowy o długości prawie 30 km umożliwiający sprawną komunikację na osi Rybnik-Czerwionka-Leszczyny-autostrada A1-Orzesze-Ruda Śląska.

Info: UM Rybnik

1 of 4
Idź do oryginalnego materiału