Rząd inwestuje miliony w warszawską kolej. Rusza wielki projekt modernizacji. Zobacz, co się zmieni

8 godzin temu

Na wschód od Warszawy szykuje się kolejowa rewolucja. Linia z Rembertowa do Mińska Mazowieckiego ma zostać rozbudowana do czterech torów, co pozwoli oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego i znacząco zwiększyć liczbę połączeń. Rząd zapowiada przetarg już w przyszłym roku, a cała inwestycja ma odmienić komunikację w aglomeracji warszawskiej po 2030 roku.

Fot. Warszawa w Pigułce

Cztery tory na wschód od Warszawy. Kolejarze szykują wielką rozbudowę trasy do Siedlec

Na wschód od Warszawy ruszają przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych w regionie. Linia numer 2 – prowadząca z Warszawy przez Mińsk Mazowiecki do Siedlec – ma niedługo zyskać dwa dodatkowe tory. Dzięki temu pociągi aglomeracyjne i dalekobieżne przestaną się wzajemnie blokować, co pozwoli zwiększyć częstotliwość kursów i skrócić czas podróży.

Rembertów – Mińsk Mazowiecki zyska cztery tory

Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, w 2026 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka z Rembertowa do Mińska Mazowieckiego. Celem inwestycji jest rozbudowa linii kolejowej nr 2 do czterech torów, co umożliwi oddzielenie ruchu aglomeracyjnego (np. pociągów Kolei Mazowieckich) od dalekobieżnego (PKP Intercity).

– Zakładamy, iż zarówno ruch z Mińska i Siedlec, jak i aglomeracyjny od stacji Sulejówek znacząco wzrośnie. Koleje Mazowieckie planują uruchomić nowe składy przyspieszone, a Intercity zwiększy liczbę połączeń do Małaszewicz czy Terespola – powiedział Malepszak.

Inwestycja na lata

Zgodnie z harmonogramem, prace projektowe potrwają do końca dekady. Dokumentacja ma być gotowa do 2029 lub 2030 roku, a sama budowa ruszy po tym terminie. Całość będzie realizowana etapami – najpierw odcinek warszawski, potem dalsze fragmenty trasy.

W Rembertowie planowane są też duże zmiany infrastrukturalne. W ramach tzw. wariantu 3b powstaną nowe skrzyżowania wielopoziomowe oraz nowy przystanek Warszawa Kawęczyn. Dzięki temu zyskają zarówno mieszkańcy stolicy, jak i podróżni dojeżdżający z podwarszawskich miejscowości.

Nowy wiadukt już gotowy

Pierwszy etap rozbudowy infrastruktury już za nami – mieszkańcy mogą korzystać z nowego wiaduktu nad torami przy ulicy Chełmżyńskiej. Obiekt wyposażony jest w dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżkę rowerową oraz windy i pochylnie dla osób z niepełnosprawnościami.

W ramach inwestycji zasadzonych zostanie ponad 250 drzew i 1600 krzewów, co ma poprawić estetykę okolicy. Wartość projektu wyniosła ponad 68 milionów złotych, a koszty podzieliły między siebie Warszawa i PKP PLK.

Nowe tory, nowe możliwości

Po zakończeniu inwestycji linia Warszawa–Siedlce stanie się jedną z najbardziej nowoczesnych tras w Polsce wschodniej. Cztery tory oznaczają nie tylko większą przepustowość i krótsze podróże, ale też większe bezpieczeństwo i punktualność.

Jak podkreślają eksperci, to nie tylko rozbudowa torów, ale inwestycja w przyszłość całej aglomeracji warszawskiej, która coraz bardziej stawia na szybki transport szynowy.

Idź do oryginalnego materiału