S11 – możliwe warianty komunikacyjne

3 godzin temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła trzy warianty skomunikowania Piekar Śląskich z mającą powstać drogą ekspresową S11. Dziś zaplanowano dyskusję publiczną na ten temat – spotkanie odbędzie się o 17.00 w Miejskim Domu Kultury przy ul. Bytomskiej.

Poniżej przedstawiam szczegóły zaproponowanych rozwiązań:

Wariant nr 1

Nie przewiduje bezpośredniego wjazdu na S11 z ulic Podmiejskiej i Karola Miarki – czyli z końcówki bytomskiej obwodnicy, którą dziś porusza się ruch ciężarowy z Piekar, Radzionkowa i Bytomia. Cały ruch w kierunku Bytomia miałby być kierowany na rondo przy ul. Bytomskiej i Granicznej.

Z kolei wjazd na S11 w kierunku północnym wymagałby przejazdu z ulicy Podmiejskiej i Karola Miarki przez nowe rondo przy ul. Pod Lipami. W praktyce – oznacza to dodatkowe zatory i komplikacje komunikacyjne w tej części miasta.

Dodatkowo, aby z ul. Bytomskiej wjechać na S11 w kierunku północnym, należałoby przejechać aż trzy ronda – Bytomska–Graniczna, Karola Miarki–Podmiejska i Pod Lipami. To rozwiązanie mogłoby poważnie utrudnić zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy.

Wariant nr 2

Zakłada bezpośredni zjazd z ul. Podmiejskiej – Karola Miarki na S11 w obu kierunkach. Możliwe byłoby także zjechanie z S11 – zarówno z północy, jak i z południa – na rondo przy tej ulicy.

Z ronda Bytomska – Graniczna kierowcy mogliby wjechać na A1 i S11 w obu kierunkach.

Ten wariant różni się jednak od pozostałych tym, iż nie łączy S11 z ul. Pod Lipami – w przeciwieństwie do wariantów 1 i 3. I tu najlepiej byłoby wprowadzić rozwiązania z wariantów 1 i 3 co znacznie poprawiłoby komunikację w tym rejonie.

Wariant nr 3

Nie przewiduje bezpośredniego zjazdu z S11 (z kierunku północnego) na ul. Bytomską.

Ruch z północy musiałby więc kierować się do centrum – ulicami Pod Lipami lub Karola Miarki – co grozi paraliżem komunikacyjnym w rejonie Bytomskiej i Wyszyńskiego.

Aby z S11 (z północy) wjechać na autostradę A1, trzeba byłoby zjeżdżać wcześniej – przez ronda przy ul. Pod Lipami i Podmiejskiej – co również mogłoby powodować korki.

Podsumowanie

Z punktu widzenia mieszkańców Piekar Śląskich i sąsiednich miast najbardziej racjonalny wydaje się wariant nr 2 i takie wspólne stanowisko będziemy przedstawiać Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Uwzględnia ono zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy, przy czym warto byłoby rozważyć w nim także dodatkowe połączenie w rejonie ul. Pod Lipami – tak jak w wariantach 1 i 3 – co powodowałoby adekwatnie brak zastrzeżeń do zaproponowanych rozwiązań komunikacyjnych.

Co nas martwi?

W przypadku takich inwestycji często pojawia się pokusa „oszczędzania” na rozwiązaniach technicznych.
Tanio jednak nigdy nie oznacza dobrze. W przeszłości „tanio” postawiono most nad Szarlejką, który dziś jest wąskim gardłem komunikacyjnym i powodem korków.

Chciałbym, żebyśmy uniknęli takich problemów podczas budowy S11. Wręcz przeciwnie – żeby zamiast generować nowe trudności, S11 rozwiązała obecne bariery komunikacyjne.

Mam nadzieję, iż w tej sprawie będziemy mówić jednym głosem – zarówno w mieście (Rada Miasta i Prezydent), jak i z miastami ościennymi oraz całym regionem.

Idź do oryginalnego materiału