S3 gotowa! Od Bałtyku aż po Czechy — kierowcy w końcu pojadą całą trasą!

pulslegnicy.pl 1 tydzień temu

To historyczny moment dla polskich kierowców! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła, iż droga ekspresowa S3 jest już kompletna. Otwarty został ostatni brakujący fragment między Świnoujściem Łunowem a Międzyzdrojami. Można już przejechać całą trasą S3 ze Świnoujścia aż do czeskiej granicy w Lubawce, przez Legnicę oczywiście.

Ostatni fragment S3 otwarty dla kierowców

Nowo oddany do ruchu odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn ma długość 33 kilometrów i został podzielony na dwa etapy:

  • Świnoujście – Dargobądz,
  • Dargobądz – Troszyn.

Umowy podpisano w 2020 roku, a budowa ruszyła na początku 2022 roku. Dziś kierowcy mogą już korzystać z dwujezdniowej, nowoczesnej ekspresówki, która zastąpiła starą i zatłoczoną drogę krajową nr 3.

Inwestycja za miliardy i unijne wsparcie

Budowa północnego odcinka S3 kosztowała ponad 1,76 miliarda złotych, z czego 757 milionów zł dołożyła Unia Europejska w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
To ogromne przedsięwzięcie – zarówno logistyczne, jak i finansowe – które po latach wreszcie dobiegło końca.

Co jeszcze zostało do zrobienia?

Choć główna trasa jest gotowa, to nie wszystkie prace zostały zakończone.
Wciąż trwają:

  • roboty porządkowe i wykończeniowe,
  • nasadzenia zieleni,
  • budowa Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz,
  • uruchomienie Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód,
  • przebudowa ul. Mickiewicza w Wolinie.

Do końca roku wykonawca ma też zdemontować wytwórnię mas bitumicznych przy węźle Świnoujście Terminal LNG.

S3 — droga, która zmieniła Polskę

GDDKIA/MATEUSZ GRZESZCZUK

Budowa ekspresówki S3 rozpoczęła się w 2007 roku. Pierwszy fragment — Szczecin – Gorzów Wielkopolski (81 km) — oddano do użytku w 2010 roku.
W kolejnych latach trasa była sukcesywnie przedłużana na południe kraju. W 2021 roku, po zakończeniu prac w rejonie Polkowic, S3 połączyła autostrady A6, A2 i A4.

W 2024 roku ukończono też południowy, górski odcinek do granicy z Czechami, gdzie powstały dwa tunele, w tym najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce (2,3 km).

Od morza do gór — 471 kilometrów ekspresówki!

Łącznie droga ekspresowa S3 ma teraz 471 kilometrów długości, w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6.
Całkowity koszt realizacji trasy od Świnoujścia do Lubawki wyniósł ponad 15 miliardów złotych, a łączna kwota unijnego wsparcia to około 7,7 miliarda złotych.

Idź do oryginalnego materiału