To historyczny moment dla polskich kierowców! Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła, iż droga ekspresowa S3 jest już kompletna. Otwarty został ostatni brakujący fragment między Świnoujściem Łunowem a Międzyzdrojami. Można już przejechać całą trasą S3 ze Świnoujścia aż do czeskiej granicy w Lubawce, przez Legnicę oczywiście.
Ostatni fragment S3 otwarty dla kierowców
Nowo oddany do ruchu odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn ma długość 33 kilometrów i został podzielony na dwa etapy:
- Świnoujście – Dargobądz,
- Dargobądz – Troszyn.
Umowy podpisano w 2020 roku, a budowa ruszyła na początku 2022 roku. Dziś kierowcy mogą już korzystać z dwujezdniowej, nowoczesnej ekspresówki, która zastąpiła starą i zatłoczoną drogę krajową nr 3.
Inwestycja za miliardy i unijne wsparcie
Budowa północnego odcinka S3 kosztowała ponad 1,76 miliarda złotych, z czego 757 milionów zł dołożyła Unia Europejska w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS).
To ogromne przedsięwzięcie – zarówno logistyczne, jak i finansowe – które po latach wreszcie dobiegło końca.
Co jeszcze zostało do zrobienia?
Choć główna trasa jest gotowa, to nie wszystkie prace zostały zakończone.
Wciąż trwają:
- roboty porządkowe i wykończeniowe,
- nasadzenia zieleni,
- budowa Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz,
- uruchomienie Obwodu Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód,
- przebudowa ul. Mickiewicza w Wolinie.
Do końca roku wykonawca ma też zdemontować wytwórnię mas bitumicznych przy węźle Świnoujście Terminal LNG.
S3 — droga, która zmieniła Polskę
 GDDKIA/MATEUSZ GRZESZCZUK
GDDKIA/MATEUSZ GRZESZCZUK Budowa ekspresówki S3 rozpoczęła się w 2007 roku. Pierwszy fragment — Szczecin – Gorzów Wielkopolski (81 km) — oddano do użytku w 2010 roku.
W kolejnych latach trasa była sukcesywnie przedłużana na południe kraju. W 2021 roku, po zakończeniu prac w rejonie Polkowic, S3 połączyła autostrady A6, A2 i A4.
W 2024 roku ukończono też południowy, górski odcinek do granicy z Czechami, gdzie powstały dwa tunele, w tym najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce (2,3 km).
Od morza do gór — 471 kilometrów ekspresówki!
Łącznie droga ekspresowa S3 ma teraz 471 kilometrów długości, w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6.
Całkowity koszt realizacji trasy od Świnoujścia do Lubawki wyniósł ponad 15 miliardów złotych, a łączna kwota unijnego wsparcia to około 7,7 miliarda złotych.











![Zderzenie na Sikorskiego. Ogromne utrudnienia w centrum Ostrołęki w popołudniowym szczycie [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/568189290_1576445307057682_2980459515640162385_n.jpg)

