- S52 Beskidzką Drogę Integracyjną podzielono na cztery odcinki
- Po przetargu na pierwszy odcinek zostanie ogłoszony także na drugi do Kalwarii Zebrzydowskiej
- Wnioski o zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla całej trasy zostaną zgłoszone w 2027 r.
Drugi przetarg na badania i projekt budowlany
To już drugi przetarg, pierwszy unieważniono wiosną 2024 r. Powodem było nikłe zainteresowanie i bardzo drogie oferty. W nowym podejściu trasę podzielono na cztery odcinki, postępowanie dotyczy pierwszego z nich. Wcześniej było sześć, można było składać oferty na określone części.
Wybrany wykonawca zrealizuje badania geologiczne, opracuje projekt budowlany i uzyska zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przygotuje też projekt wykonawczy.
Droga ekspresowa S52 z trzema węzłami
Pierwszy odcinek drogi ekspresowej S52 (BDI) o długości 16 km to najbardziej wysunięty na zachód fragment trasy. Powstanie w województwach śląskim i małopolskim, od węzła Bielsko-Biała Hałcnów (budowanego w ramach S1) do węzła w Bulowicach. Zaplanowano trzy węzły Kozy (woj. śląskie), Kęty i Bulowice (woj. małopolskie). W latach 2020–2021 tą częścią DK52 przejeżdżało 20 tys. pojazdów na dobę.
Wkrótce zostanie ogłoszony kolejny przetarg, na liczący 20 km odcinek drogi ekspresowej S52 między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Tu Beskidzka Droga Integracyjna stanie się też obwodnicą Wadowic i Kalwarii.
Badanie geologiczne dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej
Na całej trasie przewidziano ponad 6,6 tys. odwiertów (o średniej głębokości 11 m) i prawie 2,4 tys. sondowań (średnio 11 m). W razie potrzeby odwierty mogą osiągnąć choćby 30 m. Pobrane próbki pozwolą na poznanie budowy geologicznej terenu, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondowanie pokaże, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
S52 Beskidzka Droga Integracyjna
Beskidzka Droga Integracyjna, część drogi ekspresowej S52 połączy Bielsko-Białą z Kętami, Andrychowem, Wadowicami, Kalwarią Zebrzydowską i dotrze do DK7 w Głogoczowie. Trasa będzie liczyć 61 km. Powstanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Złożenie wniosków o ZRID dla czterech odcinków BDI przewidziano na 2027 r. Po ich uzyskaniu zostaną ogłoszone przetargi na budowę trasy.
Przeczytaj także: Plan przetargów GDDKiA na 2025 r. 330 km za 13,5 mld zł?