Scania, SKF i Grupa LOTS nawiązały współpracę, aby promować zrównoważoną logistykę, uruchamiając jedną z najdłuższych europejskich tras dla elektrycznych pojazdów ciężarowych. Celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla o 97% przy jednoczesnej optymalizacji wydajności transportu.
Rekordowa trasa związana z elektryfikacją
Trasa o długości 221 tys. km rocznie będzie obsługiwana przez Ahréns Åkeri, jedną z największych prywatnych firm transportowo-logistycznych w Szwecji. Inicjatywa ma udowodnić, iż elektryfikacja transportu jest realnym rozwiązaniem dla zrównoważonej logistyki, zwłaszcza na trasach powyżej 300 km, które stanowią 60% wszystkich przewozów drogowych w Europie.
W ramach współpracy Scania koordynuje przepływy transportowe, a LOTS, platforma łącząca nabywców rozwiązań transportowych, optymalizuje trasy i zarządza opłatami. Partnerstwo ma na celu zweryfikowanie wszystkich parametrów operacyjnych, w tym optymalizacji zużycia energii i maksymalizacji wykorzystania pojazdów.
– Dzięki współpracy możemy nie tylko zmniejszyć emisje, ale także zmaksymalizować wykorzystanie pojazdu, co jest najważniejsze w osiągnięciu ekonomicznie zrównoważonego transportu – komentuje Johan Palmqvist, dyrektor generalny na Europę w Grupie LOTS.
Partnerstwo ma również na celu stworzenie powtarzalnych pętli z gwarantowanymi wolumenami i wysokim stopniem wykorzystania pojazdów, aby zmniejszyć ryzyko finansowe inwestowania w zieloną technologię. Plan wdrażania pojazdów elektrycznych jest podzielony na etapy, a pełne uruchomienie operacji planowane jest na połowę 2025 roku.