Skrzyżowanie równorzędne. Na kierowców czekają pułapki. Warto je znać

1 rok temu

Mimo klarownych zasad panujących na skrzyżowaniach równorzędnych wciąż dochodzi na nich do wielu wypadków. Na co trzeba uważać? Jaki znak ma skrzyżowanie równorzędne?

Z terminem „skrzyżowanie równorzędne” na pewno spotkali się wszyscy kierowcy podczas przygotowywania się do egzaminu na prawo jazdy z części teoretycznej. Jest to pojęcie bardzo ważne dla kandydatów na kierowców, ponieważ nie na wszystkich skrzyżowaniach kolejność przejazdu regulują znaki lub światła. Dlatego znajomość zasad panujących na skrzyżowaniach równorzędnych jest absolutnie kluczowa: brak podstawowej wiedzy gwałtownie doprowadzi do wypadku lub, przy odrobinie szczęścia, jedynie do nerwowej sytuacji na drodze. Jakie są zasady panujące na skrzyżowaniach równorzędnych. Jakim znakiem opatrzone są te skrzyżowania? Z jakimi nieprzewidzianymi sytuacjami muszą się mierzyć kierowcy na skrzyżowaniach równorzędnych?

Skrzyżowanie równorzędne – znak. Czy skrzyżowanie równorzędne musi być oznakowane?

Skrzyżowaniem równorzędnym nazywamy rodzaj skrzyżowania, na którym nie wyróżniono kierunku mającego pierwszeństwo przejazdu. Jest ono zatem pozbawione zarówno znaków drogowych, jak i sygnalizacji świetlnej. Mało tego, o wjeździe na skrzyżowanie równorzędnie nie musi kierowcy informować żaden znak. Ale może to robić – konkretnie w postaci znaku A-5 „skrzyżowanie dróg”, które w praktyce oznacza właśnie skrzyżowanie równorzędne. Tak oznakowane skrzyżowania są w tej chwili dość popularne na osiedlach mieszkaniowych w dużych miastach, lub w miejscach, które mogłyby kierowców wprowadzać w błąd odnośnie pierwszeństwa przejazdu. Z kolei skrzyżowania równorzędne bez znaków A-5 spotykamy głównie poza miastami.

Znak A-5 „skrzyżowanie dróg”

Skrzyżowanie równorzędne – zasady. Kto ma pierwszeństwo?

Żelazną zasadą panującą na skrzyżowaniach równorzędnych jest reguła prawej ręki. Oznacza ona, iż pierwszeństwo przejazdu przysługuje pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony – jeżeli mówimy o zbliżających się do siebie dwóch pojazdach (samochodach, motocyklach itp.) z „równymi” prawami na drodze. Kierujący powinien zatem przepuścić pojazd z prawej strony, a jeżeli zamierza na skrzyżowaniu równorzędnym skręcić w lewo – także pojazd z naprzeciwka, zarówno jeżeli ten przejeżdża prosto lub skręca w lewo.

Skrzyżowanie równorzędne (pojazd uprzywilejowany, tramwaj). Jaka jest kolejność przejazdu?

Powyższe zasady dotyczą jedynie sytuacji, gdy na skrzyżowaniu równorzędnym znajdują się standardowe typy pojazdów. Inaczej jest, o ile dodatkowo są na nim pojazdy uprzywilejowane lub szynowe (tramwaje). Wtedy trzeba stosować się do kolejności pierwszeństwa narzucanej przez przepisy. Mówią one, iż pierwsze na skrzyżowaniu równorzędnym przejeżdżają pojazdy uprzywilejowane, następnie pojazdy szynowe, a dopiero potem pozostali uczestnicy ruchu. jeżeli więc na skrzyżowaniu równorzędnym „spotkamy się” z jadącym na sygnałach ambulansem/wozem straży pożarnej/radiowozem itp. lub tramwajem, musimy je przepuścić niezależnie od kierunku, z którego nadjeżdżają. Gdy jednocześnie „trafi się” pojazd uprzywilejowany i tramwaj, pierwszy przejeżdża pojazd uprzywilejowany, a po nim pojazd szynowy.

Na skrzyżowaniu równorzędnym tramwaj ma pierwszeństwo niezależnie od tego, od której strony na nie wjeżdża. Powinien on przepuścić jedynie pojazd uprzywilejowany.

Warto jednak zdawać sobie sprawę, iż nie każda karetka pogotowia, wóz strażacki, radiowóz lub inny podobny pojazd jest automatycznie traktowany jako pojazd uprzywilejowany. Aby go tak zakwalifikować, musi on wysyłać sygnały świetlne (niebieskie) i dźwiękowe o zmiennym tonie oraz mieć włączone światła mijania lub drogowe. Pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym zachowują wobec tego tylko pojazdy jadące „na sygnałach”.

Co jeżeli na skrzyżowaniu równorzędnym są 4 samochody?

Na ruchliwych skrzyżowaniach równorzędnych często dochodzi jednak do bardzo kłopotliwych zdarzeń, podczas których w konsternację wpadają choćby bardzo doświadczeni kierowcy. Mowa chociażby o sytuacji, gdy na skrzyżowaniu równorzędnym jednocześnie z każdej strony nadjeżdża jakiś pojazd (nie będący uprzywilejowanym lub tramwajem). Akurat wtedy nie ma się co zdawać na przepisy, ponieważ nie regulują one kwestii pierwszeństwa w takiej sytuacji. Trzeba zdać się na to, iż któryś kierowca wykaże się uprzejmością i przepuści drugiego kierującego (albo sami to zrobimy i tym samym odblokujemy skrzyżowanie). Gdy już jedno auto opuści skrzyżowanie, reszta powinna to zrobić wg reguły prawej ręki.

Na niektórych miejskich skrzyżowaniach równorzędnych może pojawić się kłopot z „wyłonieniem” pojazdu mającego pierwszeństwo. jeżeli z każdej strony nadjedzie pojazd i nikt nikogo nie będzie chciał przepuścić, skrzyżowanie przez dłuższy czas będzie zablokowane.

Skrzyżowanie równorzędne o ruchu okrężnym (rondo równorzędne). Jak na nim jeździć?

Skrzyżowaniem równorzędnym może być też rondo. Aby je tak zakwalifikować, skrzyżowanie o ruchu okrężnym musi być oznaczone wyłącznie znakiem C-12, bez dodatkowo umieszczonego znaku A-7 „ustąp pierwszeństwa”. Na takim rondzie również obowiązuje reguła prawej ręki. Pierwszeństwo mają najpierw pojazdy uprzywilejowane, później szynowe, a dopiero potem reszta uczestników ruchu, z czego pojazdy poruszające się po rondzie muszą przepuścić te, które na nie wjeżdżają (są po ich prawej stronie). Na drodze z pierwszeństwem znajdują się zatem pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie o ruchu okrężnym.

Na szczęście tego rodzaju ronda są rzadkim widokiem w Polsce. Nie zmienia to faktu, iż należy zawsze uważnie obserwować oznakowanie skrzyżowań o ruchu okrężnym.

W praktyce bardzo trudno spotkać skrzyżowanie o ruchu okrężnym bez znaku nakazującego ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie.

Polecamy również:

Więcej na temat pierwszeństwa na skrzyżowaniu równorzędnym

Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną. Kto ma pierwszeństwo?

Idź do oryginalnego materiału