W koronowskim ratuszu odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące przebudowy drogi krajowej numer 25 na odcinku Tryszczyn-Stopka.
DK 25 ma przejść przebudowę na odcinku Obodowo-Tryszczyn. Dla fragmentu Obodowo-Mąkowarsko podpisano już po wielu perturbacjach umowę z wykonawcą. Osobnym zadaniem jest przebudowa na trasie Mąkowarsko-Tryszczyn. W tym przypadku inwestycję podzielono na odcinki. Na wszystkich realizowane są zaawansowane prace projektowe.
Obwodnica Gościeradza
Jednym z odcinków jest ten łączący Stopkę z Tryszczynem. To istotny fragment dla drogowców, gdyż planuje się obejście Gościeradza. Do tej pory informacje przekazywane przez GDDKiA nie były zbyt precyzyjne. Mówiono o zrobieniu obwodnicy miejscowości od strony zachodniej, później przedstawiono koncepcję utworzenia obejścia od strony Brdy.
Spotkanie informacyjne
Teraz podczas spotkania z mieszkańcami przedstawiono… trzy warianty. Pierwszy zakłada poprowadzenie drogi starym śladem. Docelowo mają być lekkie korekty łuków, lewoskręty, wypośrodkowanie skrzyżowania z drogą na Wtelno (obecnie jest pod sporym kątem).
Wariant zachodni
Drugi wariant zakłada obejście miejscowości Gościeradz od strony zachodniej. Nowa droga (patrząc od strony Koronowa) miałaby zaczynać swój bieg przy ul. Gościnnej, następnie przecinałaby ul. Szkolną i łączyła się z DK 25 przed skrzyżowaniem na Wtelno. Pola uprawne przecięte zostałyby „na pół”. Wariant ten zakłada pozostawienie starej ścieżki rowerowej, montaż ekranów akustycznych, stworzenie nowych skrzyżowań, wprowadzanie nowych rozwiązań dla ruchu autobusowego, wybudowanie drogi serwisowej.
Wariant wschodni
Natomiast trzeci wariant zakłada stworzenie obwodnicy Gościeradza od strony wschodniej, czyli od strony Brdy. Nowy ślad miałby rozpoczynać w okolicach ul. Gościnnej, przecinać ulicę Strumykową, przemierzać na granicy pól, przecinać ul. Wyczółkowo i łączyć się z DK25 przed skrzyżowaniem na Wtelno (jeszcze przed „odnogą” ul. Wyczółkowo). Tutaj również miałaby powstać droga serwisowa i skanalizowane skrzyżowania.
Jaki etap?
Obecnie zadanie to jest na etapie sporządzenia dokumentacji projektowej. Przez najbliższe dni (do połowy wakacji) mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do GDDKiA. Później wykonawca wybierze jeden z wariantów i złoży dokumenty o wydanie decyzji środowiskowej do burmistrza Koronowa. Planowane jest to na IV kwartał tego roku. Ten zobligowany jest przeprowadzić konsultacje społeczne. Później przyjdzie czas na przetargi i wybór wykonawcy. Szacuje się, iż inwestycja zostanie przeprowadzona w latach 2028-29.
Wykupy gruntów
Podczas spotkania zastępca dyrektora ds. inwestycji bydgoskiego oddziału GDDKiA przekazał informacje, iż drogowcy nie są za tym, aby prowadzić drogę starym śladem. Ze strony mieszkańców padły pytania dotyczące wykupów gruntów. Według przekazanych informacji te mają zostać wycenione przez rzeczoznawcę na podstawie średnich cen rynkowych. Nie zabrakło też pytań o Via Pomeranię. W tym przypadku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała informację, iż jest to zamysł Ministerstwa Obrony i do tej pory do GDDKiA nie wpłynęły żadne wytyczne, aby rozpocząć chociażby procedury przygotowawcze.
Na wniosek mieszkańców plany dotyczące rozbudowy drogi mają w najbliższych dniach pojawić się na stronie internetowej GDDKiA.