Sukces linii kolejowej Oświęcim–Kraków: niewykorzystany potencjał w czasach poprzedniego zarządu

oswiecimonline.pl 1 godzina temu

Rewitalizacja linii kolejowej 94 między Oświęcimiem a Krakowem przez Zator okazała się sukcesem. Ponad milion pasażerów w 2024 roku potwierdza potencjał trasy, przywróconej dzięki samorządom.

Ponad milion pasażerów linii SKA2 w 2024 roku

Ponad milion pasażerów linii SKA2 w 2024 roku

Linia kolejowa 94, łącząca Oświęcim z Krakowem przez Zator, Spytkowice i Brzeźnicę, stała się jedną z kluczowych tras komunikacyjnych w regionie. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku z tego połączenia skorzystało ponad 984 tys. pasażerów, a prognozy wskazują, iż do końca roku liczba ta przekroczy milion. Sukces ten stanowi wyraźny kontrast wobec sytuacji sprzed dekady, gdy potencjał trasy został zignorowany przez ówczesne władze województwa.

Bolesna decyzja z przeszłości

W 2012 roku linia 94 została zamknięta z powodu niskiej frekwencji. Decyzja ta, podjęta za kadencji Marka Sowy, ówczesnego marszałka województwa małopolskiego, przyniosła negatywne skutki dla lokalnych społeczności. Mieszkańcy Spytkowic, Brzeźnicy i okolic stracili dostęp do wygodnych połączeń kolejowych z Oświęcimiem, co zmusiło ich do korzystania z alternatywnych tras. W efekcie lokalne społeczności i handel detaliczny odnotowały regres, a region powiatu oświęcimskiego przez lata nie mógł w pełni wykorzystać swojego potencjału.

Przełom dzięki samorządom

Dzięki zaangażowaniu samorządów z powiatów oświęcimskiego, wadowickiego i krakowskiego, w tym zarządu województwa małopolskiego linia 94 została przywrócona do życia w 2022 roku. Modernizacja trasy i inwestycje w infrastrukturę sprawiły, iż pociągi Kolei Małopolskich stały się atrakcyjnym środkiem transportu. Wygodne przystanki, wyższe prędkości i skrócony czas podróży przyczyniły się do sukcesu tego połączenia.

Wzrost liczby pasażerów i nowe wyzwania

Szczególną popularnością cieszy się odcinek Kraków–Skawina, gdzie w godzinach szczytu pociągi są często przepełnione. Podróżni apelują o wydłużenie składów, aby zwiększyć komfort podróży. W latach 2019–2024 na modernizację linii przeznaczono blisko 400 mln zł, co pozwoliło na znaczne poprawienie jakości obsługi stacji i przystanków.

Lekcja na przyszłość

Rewitalizacja linii 94 to przykład na to, jak najważniejsze jest dostrzeganie potencjału lokalnych połączeń komunikacyjnych. Decyzje z przeszłości, które doprowadziły do zamknięcia trasy, pokazują, jak łatwo stracić szansę na rozwój powiatu oświęcimskiego. Ten sukces powinien stać się wzorem dla planowania przyszłych inwestycji, podkreślając znaczenie transportu kolejowego dla rozwoju lokalnego i regionalnego.

Idź do oryginalnego materiału