Osoby z niepełnosprawnością nie muszą płacić pośrednikom, aby otrzymać świadczenie wspierające. O tym fakcie przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Przedstawiciele instytucji dostają zgłoszenia o przypadkach, w których nieuczciwe firmy, wykorzystując niewiedzę osób z niepełnosprawnością, oferują pomoc w zgłoszeniu w zamian za bardzo wysokie opłaty. Zdarzają się choćby przypadki, iż firmy w ogóle nie dokonują w ZUS odpowiedniego zgłoszenia.
Niedawno do jednego z oddziałów ZUS zgłosił się klient, aby sprawdzić termin wypłaty świadczenia
wspierającego. Okazało się, iż wniosek w ogóle do Zakładu nie trafił. Z relacji mężczyzny wynika, że
skorzystał z usług kancelarii prawnej, która obiecywała „załatwienie” świadczenia. Przedstawiciel
kancelarii odwiedził go w domu, namówił do podpisania dokumentów i uzyskał pełnomocnictwo do
działania w jego imieniu. Nie poinformował jednak wprost o wysokiej opłacie za swoje usługi, która
miała wynieść 10 tys. zł. Choć zapis o wynagrodzeniu znajdował się w umowie, klient przyznał, że
nie przeczytał jej dokładnie przed podpisaniem.
ZUS przypomina, iż odpowiednie wnioski składa się jedynie przez internet. Należy go wypełnić i przesłać przez Platformę Usług Elektronicznych/eZUS, portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną. Zgłoszenie w imieniu klienta z niepełnosprawnością może złożyć upoważniona przez niego inna osoba, np. członek rodziny albo profesjonalny pełnomocnik. Bezpłatną pomoc w wypełnieniu i złożeniu wniosku przez PUE można otrzymać w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz na infolinii ZUS.