





























Historia powstania Kolei Jędrzejowskiej sięga I wojny światowej, początkowo były to linie frontowe (Rollbahn) C.K. Armii budowane od końca 1914 roku. W lutym 1915 roku wojska austriackie dla potrzeb militarnych wybudowały pierwszy odcinek polowej linii wąskotorowej od Jędrzejowa do dzisiejszych Motkowic. W maju 1915 roku trwały prace przy budowie tymczasowych mostów na Nidzie, które istnieją do dziś. Po cofnięciu się frontu austriacko-rosyjskiego znad rzeki Nidy rozpoczęto budowę dalszego odcinka linii do Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość tej kolei wynosiła 86 km, niemal równolegle powstały odcinki Miechów – Węchadłów – Działoszyce, Kocmyrzów – Posądza.
W 1917 roku czynne już były kolejki na odcinku Kije – Pińczów – Michałów – Koniecmosty – Opatowiec oraz Staszów – Rytwiany – Pacanów – Szczucin, a w roku 1924 roku starostwo pińczowskie zbudowało odcinek linii od Pińczowa do Hajdaszka, gdzie łączyła się ona z kolejką jędrzejowską. Zarząd Pińczowskiej Kolei Wąskotorowej rozpoczął również pracę przy budowie linii od Pińczowa przez Wiślicę do Kazimierzy Wielkiej, zasadniczym celem i przeznaczeniem połączonych kolei był przewóz płodów rolnych, buraków, wysłodków, cukru, węgla, gipsu, drewna z wyrębu lasów, obsługę młynów, tartaków, gorzelni, kamieniołomów i lokalnych cegielni. Ważnym zadaniem kolei był także przewóz pasażerów pomiędzy wioskami i miastami, wynikający z braku w tym regionie dróg bitych.
Znaczenie przewozów pasażerskich jeszcze bardziej wzrosło w czasie okupacji niemieckiej. W dużej mierze z przejazdów koleją korzystały grupy organizacji podziemnych działających na terenie Kielecczyzny, dzięki współpracy ze służbą liniową kolei, która składała się wyłącznie z polskiego personelu. Na przełomie lat 1950/1951 roku rozpoczęto przekuwanie całej sieci torów kolei z szerokości 600 mm na 750 mm. W 1951 roku wprowadzono parowozy Px48 i Px49 produkcji polskiej z Chrzanowa. Przełom lat 60. i 70. XX wieku to wprowadzanie lokomotyw spalinowych z serii Lxd2, a w latach 70-tych transporterów do przewozu wagonów normalnotorowych.
Największe przewozy pasażerskie i towarowe zanotowano w 1966 roku. Później następował systematyczny ich spadek. Sukcesywnie zawieszano kursy pociągów pasażerskich, ograniczano ruch towarowy. 1 lutego 1993 roku kursowanie pociągów zostało zawieszone. Z powodu zainteresowania turystów utworzono natomiast specjalny wąskotorowy pociąg turystyczny „Ciuchcia Express Ponidzie” po bardzo okrojonej trasie, która początkowo odbywała się na linii Jędrzejów – Wiślica, jednak po katastrofalnej powodzi w 1997 roku została skrócona do Pińczowa.
Po restrukturyzacji PKP w 2001 roku zawieszono kursowanie wszystkich kolejek w Polsce. W 2002 roku po wielu staraniach kolejkę przejęły lokalne samorządy. Ruch znów ożył, a w 2007 roku uruchomiono powtórnie połączenie do Stawian Pińczowskich, zaś w 2008 roku pierwszy i jak dotąd ostatni pociąg dotarł w XXI wieku do stacji Sędziejowice.
WIĘCEJ GALERII ZDJĘĆ

Chmielnik. Powiatowy Przegląd Zespołów Folklorystycznych

Kielce. Widowisko historyczne. Rozbicie kieleckiego więzienia

Kielce. Chopinowskie Inspiracje. Koncert Hyuk Lee

Kielce. 81. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

Tokarnia. Rozpoczęcie zdjęć do filmu o Janku Muzykancie

Piekoszów. Protest kolejarzy

Kielce. Mecz 2. kolejki PKO BP Ekstraklasy Korona Kielce – Legia Warszawa

Tokarnia. Konkurs na najlepszą gospodynię województwa świętokrzyskiego „Serce domu, dusza wsi 2025”

Chęciny. Przysięga wojskowa
