Szczątki mamuta odkryte na budowie drogi ekspresowej

1 dzień temu
Zdjęcie: Szczątki mamuta odkryte na budowie drogi ekspresowej


Kości mamuta odkryli archeologowie w trakcie badań wykopaliskowych w Łabuniach pod Zamościem. W tym miejscu niedługo rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S17.

W trakcie badań archeolodzy znaleźli m. in. cios mamuta oraz fragment miednicy, który należał do mamuta lub słonia leśnego. Szczątki zostały podjęte we współpracy z naukowcami z UMCS w Lublinie i przekazane do dalszych badań.

Dotychczas w Łabuniach archeolodzy przebadali obszar około 240 arów, na którym zarejestrowali też pozostałości osady średniowiecznej. Udokumentowali i przebadali około 650 nieruchomych obiektów archeologicznych, datowanych wstępnie na wczesne oraz późne średniowiecze.

Rzadkie znalezisko

– Potrzebne są dalsze badania, żeby ostatecznie ustalić przynależność gatunkową odkrytych kości – powiedział Polskiej Agencji Prasowej dr Rafał Niedźwiadek z Instytutu Archeologii UMCS, który uczestniczył w zabezpieczaniu szczątków.

Dr Niedźwiadek przyznał, iż podobne znaleziska należą do rzadkości. – Szczątki pochodzą z plejstocenu. Odkrycia dokonano na stanowisku archeologicznym. W tym miejscu nie odnaleziono – jak dotąd – żadnych wyrobów z tego okresu wykonanych ludzką ręką. Należy przez cały czas poszukiwać materialnych szczątków +autorów+ tego zajścia, czyli ludzi, którzy upolowali mamuta – powiedział.

Dr Niedźwiadek powiedział, iż znaleziska dokonano przed tygodniem, ale było utrzymywane w tajemnicy, żeby nie dopuścić ludzi niepowołanych. Szczątki będą teraz badane przez interdyscyplinarny zespół z udziałem pracowników Instytutu Archeologii UMCS i Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS.

Plejstocen był epoką w dziejach Ziemi, która trwała między 2,6 mln a 11,7 tys. lat temu. Popularnie nazywa się ją często epoką lodowcową. Mamuty zamieszkiwały północną Europę, Azję i Amerykę do końca ostatniej epoki lodowcowej. Polowali na nie ludzie, którzy wykorzystywali kły m.in. do budowy schronień. Wśród przyczyn wyginięcia tych trąbowców wymieniane są zmiany klimatyczne.

Osada średniowieczna na budowie

Dotychczas w Łabuniach – uzupełnił Minkiewicz – archeolodzy przebadali ok. 240 arów, na którym odnaleźli pozostałości osady średniowiecznej, udokumentowali i przebadali ok. 650 nieruchomych obiektów, które wstępnie datują na wczesne oraz późne średniowiecze.

– Archeolodzy odkryli pozostałości obiektów mieszkalnych wraz z towarzyszącymi im dołami posłupowymi i jamami gospodarczymi oraz dwie studnie z obudowami z drewnianych desek. Badania także pozwoliły odkryć kilkaset fragmentów naczyń ceramicznych, kawałki kości zwierzęcych, nieliczne narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarno – wymienił Minkiewicz.

125 kilometrów ekspresówki

W sumie na trzech odcinkach S17 na trasie Zamość Wschód-Hrebenne o łącznej długości ok. 50 km GDDKiA przewidziała 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 25 hektarów. – Na części z nich prace już się zakończyły, a na pozostałych badania realizowane są lub niedługo się rozpoczną. Stanowiska te zostały wytypowane na wcześniejszych etapach przygotowania inwestycji i nie powinny mieć wpływu na termin jej realizacji – dodał Minkiewicz.

Droga ekspresowa S17 z Piask pod Lublinem do granicy z Ukrainą w Hrebennem będzie liczyć ok. 125 km. Cała trasa ma być gotowa do 2030 r. Większość odcinków zostanie udostępniona dla kierowców na przełomie 2027 i 2028 r. Ostatnie uruchomione będą fragmenty drogi między Łopiennikiem a Krasnymstawem oraz od węzła Zamość-Sitaniec do węzła Zamość-Wschód.

ZAlew / Polska Agencja Prasowa / opr. ToMa

Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Idź do oryginalnego materiału