Bezpieczne, czyste i konkurencyjne lotnictwo europejskie – pod tym hasłem stolica Małopolski na dwa dni (29 – 30 maja 2025 r.) stała się także lotniczą stolicą Europy. Wydarzenie, zorganizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwo Infrastruktury było areną dyskusji polityków i ekspertów. Kraków Airport miał zaszczyt być jednym z partnerów tego wydarzenia.
Przez dwa dni Kraków gościł ministrów, przedstawicieli Komisji Europejskiej, EUROCONTROL, IATA, Centralnego Portu Komunikacyjnego, polskich lotnisk regionalnych, przewoźników, ekspertów branżowych i liderów rynku lotniczego z całej Europy. Obrady odbywały się w wyjątkowej przestrzeni Teatru im. Juliusza Słowackiego.
Celem Szczytu Lotniczego w Krakowie było wypracowanie wspólnej wizji rozwoju europejskiego sektora lotniczego, która sprosta wyzwaniom klimatycznym, technologicznym
i geopolitycznym, a jednocześnie zachowa konkurencyjność i bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej.
Wydarzenie otworzył Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, podkreślając znaczenie zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego i roli, jaką Polska odgrywa w kształtowaniu przyszłości europejskiego nieba.
– W dobie tak intensywnego rozwoju transportu lotniczego dajemy wyraźny impuls do dyskusji o przyszłości tego sektora w Europie. Wraz z partnerami z całej Unii Europejskiej jasno wyrażamy nasz priorytet – stworzenie nowoczesnego, konkurencyjnego i bezpiecznego lotnictwa, z myślą o przyszłych pokoleniach i silnej europejskiej gospodarce – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Pierwszego dnia obrad gości Szczytu powitał też Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
– Szczyt Lotniczy w Krakowie został zorganizowany w szczególnym momencie dla krakowskiego lotniska – przypomniał prezes Łukasz Strutyński. – Niedawno ACI ogłosiła, iż to właśnie krakowskie lotnisko w kategorii dużych lotnisk w pierwszym kwartale tego roku rozwijało się najszybciej w Europie. Rozpoczynamy zarazem realizację największego w naszej historii planu inwestycyjnego o wartości bliskiej 3,5 miliarda złotych. Lotnictwo jest czymś więcej niż tylko środkiem transportu, napędza innowacje, inspiruje marzenia i ambicje ludzi na rzecz jedności Europy. Lotniska takie jak nasze to nie tylko bramy na świat – to bramy do przyszłości. To dla mnie ogromna radość, iż wśród tak wielu znamienitych gości Szczytu znaleźli się też szefowie wszystkich naszych bazowych przewoźników. Wdzięczny jestem także za zaangażowanie w to wydarzenie i obecność Pana Ministra Dariusza Klimczaka, za pomocą którego Szczyt Lotniczy w Krakowie zyskał szczególną rangę.
Pierwszego dnia szczytu w Krakowie debata skoncentrowała się wokół kluczowego pytania: jak sprawić, by europejskie lotnictwo było bardziej ekologiczne, nie tracąc przy tym konkurencyjności wobec przewoźników z innych kontynentów.
Drugi dzień spotkania zdominowała dyskusja dotycząca znaczenia lotnictwa i infrastruktury lotniczej dla bezpieczeństwa Europy, zarówno w czasie pokoju, jak i w obliczu zagrożeń. Istotna w tej debacie była m.in. rola regionalnych portów lotniczych jako elementów infrastruktury krytycznej – kluczowej dla bezpieczeństwa państwa oraz służącej zapewnieniu sprawnego funkcjonowania administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców.
Partnerami szczytu byli Kraków Airport, Polskie Linie Lotnicze LOT, LS Airport Services, Orlen, Polskie Porty Lotnicze S.A., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Centralny Port Komunikacyjny oraz Związek Regionalnych Portów Lotniczych.
Zobacz także:
Na Małym Rynku rozpoczął się dziś kolejny jarmark [ZDJĘCIA, PROGRAM]
MPK wybrało dostawcę pięciu autobusów elektrycznych