Sześć peronów kolejowych, 15 przejazdów, 10 mostów, 5 wiaduktów. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę linii kolejowej nr 8. Inwestycja ma objąć odcinek między Sędziszowem i Miąsową. Zgodnie z zapewnieniami kolejarzy przedsięwzięcie poprawi bezpieczeństwo oraz skróci czas podróży pomiędzy Krakowem i Kielcami.
Piotr Hamarnik, rzecznik PKP PLK przypomina, iż linia nr 8 jest najważniejszą trasą kolejową przebiegającą przez region świętokrzyski. Inwestycja docelowo ma objąć wymianę torowisk, sieci trakcyjnej, modernizację wiaduktów i mostów położonych wzdłuż trasy oraz przejazdów.
– Odnowiona zostanie także infrastruktura dla podróżnych, czyli przede wszystkim perony na stacjach. Zgodnie z założeniami tego projektu pociągu pasażerskie mają docelowo osiągać prędkość do 140 km/h – mówi.
W ramach inwestycji wymienione zostanie także 90 km torów. Z kolei prace związane z modernizacją peronów obejmą stację Sędziszów, Jędrzejów, Miąsowa, Skroniów, Potok i Krzęcice. W planach jest także nowe bezkolizyjne skrzyżowania przy stacji w Sędziszowie.
– Powstanie wiadukt kolejowy, pod którym będą mogły przejeżdżać pojazdy. Największe zmiany w infrastrukturze dla podróżnych zajdą na stacji w Sędziszowie, Jędrzejowie i Miąsowej. Powstaną tam windy umożliwiające dotarcie na poszczególne perony. Ponadto w Jędrzejowie i Miąsowej zaplanowano budowę podziemnych przejść, a w Sędziszowie kładki nad torami kolejowymi – tłumaczy Piotr Hamarnik.
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie mieć trzy lata na realizację prac. Z kolei cały projekt ma być gotowy do 2030 roku.
Jednocześnie Piotr Hamarnik przypomina, iż prace przy modernizacji linii nr 8 obejmują odcinek od Kozłowa w województwie małopolskim do Skarżyska-Kamiennej w województwie świętokrzyskim, włącznie ze stacją Kielce Główne.
Aktualnie roboty prowadzone są na stacji w Kozłowie oraz na odcinku do Klimontowa. Z kolei w maju tego roku zawarta została umowa na budowę północnego odcinka linii kolejowej nr 8 ze Skarżyska do Tumlina.