Szykuje się rozbudowa DK28 Długie – Sanok. Skróci się czas dojazdu w Bieszczady [przebieg drogi]

carpatiabiznes.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: dk28 długie sanok budowa nowa droga


Ogłoszono przetarg na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy DK28 Długie – Sanok. To inwestycja, która połączy obwodnicę Sanoka i obwodnicę Miejsca Piastowego.

Dzięki niej skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a miasto Sanok i cały subregion bieszczadzki zyskają bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19.

Zakres zadania

Ogłoszony przetarg dotyczy prac przygotowawczych, które rozpoczynają cykl realizacji inwestycji drogowej. Proces ten jest złożony i długotrwały. Wymaga ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalany będzie korytarz drogi, analizowane będzie, gdzie i dlaczego będzie budowana nowa drogę albo gdzie na pewno nie można jej budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ na otoczenie.

Grafika: GDDKiA

Zakres przetargu obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).

Docelowo inwestycja na DK28 będzie polegała na budowie nowego odcinka drogi o długości ok. 6 km omijającego miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce oraz rozbudowie istniejącej DK28 na długości ok. 2 km, w miejscowościach Czerteż i Zabłotce.

Cel inwestycji

Istniejąca droga krajowa nr 28 zaliczana jest do podstawowego układu komunikacyjnego Polski. Posiada charakter strategiczny, gdyż umożliwia dojazd do przejść granicznych południowo-wschodniej części kraju (Korczowa, Medyka, Krościenko) łączących Unię Europejską z Ukrainą.

Średni dobowy ruch według Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z 2020/2021 r. na drodze krajowej nr 28 między Miejscem Piastowym a Sanokiem kształtuje się na poziomie ponad 10 tys. pojazdów na dobę.

Na odcinku Długie – Sanok DK28 przebiega w większości wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi, jednopoziomowymi skrzyżowaniami, przejściami dla pieszych oraz zjazdami do nieruchomości, co wiąże się z częstymi ograniczeniami prędkości.

Dodatkowo, w miejscowości Pisarowce, droga krajowa krzyżuje się z linią kolejową nr 108 Stróże – Krościenko poprzez skrzyżowanie jednopoziomowe. Powoduje to znaczne utrudnienia w ruchu i wydłuża czas przejazdu, w szczególności w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

Droga o nowym przebiegu pozwoli na przekierowanie ruchu tranzytowego z przygotowywanej do realizacji obwodnicy Miejsca Piastowego, budowanej drogi ekspresowej S19 oraz z funkcjonującej obwodnicy Sanoka poza gęsto zabudowane centra miejscowości.

Nowa droga będzie stanowić obwodnicę miejscowości Długie, Pisarowce oraz Nowosielce. Pozwoli także na uzyskanie spójnego standardu drogi krajowej (droga dwujezdniowa klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego) na odcinku Krosno – Sanok, co wpłynie na usprawnienie ruchu tranzytowego oraz turystycznego na tym kierunku.

Pozwoli to także otworzyć nowy rozdział w rozwoju miast i całego regionu. Dzięki lepszemu skomunikowaniu z drogą ekspresową, a dalej z autostradą A4, tereny południowo-wschodniej części województwa staną się bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Ułatwiony będzie transport towarów i zwiększona dostępność komunikacyjna, co w konsekwencji stworzy lepsze warunki do rozwoju lokalnych przedsiębiorstw oraz realizacji nowych inwestycji.

Istotny jest także wpływ tej inwestycji na rozwój szeroko rozumianego sektora turystycznego. Skróci się czas dojazdu turystów, którzy coraz chętniej odwiedzają Bieszczady. Poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Co też istotne, nowa inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na jakość codziennego życia mieszkańców miejscowości zlokalizowanych wzdłuż DK28. Zmniejszy się natężenie ruchu w okolicznych miejscowościach oraz poziom hałasu.

źródło: GDDKiA

Idź do oryginalnego materiału