Tak pojadą autobusy i tramwaje podczas remontu mostu Grunwaldzkiego. Wielkie zmiany od 10 maja (INFORMATOR)

3 godzin temu

To będzie jedna z największych reorganizacji komunikacyjnych ostatnich lat. W sobotę, 10 maja, rozpocznie się pierwszy etap remontu mostu Grunwaldzkiego w Krakowie. Prace potrwają dziesięć miesięcy, z czego przez siedem miesięcy przeprawa będzie całkowicie zamknięta dla ruchu samochodowego, a przez 5,5 miesiąca nie pojadą nią również tramwaje. Zmiany dotkną niemal wszystkich pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w centrum miasta.

W pierwszym etapie, który ma potrwać co najmniej do wakacji, most Grunwaldzki zostanie całkowicie wyłączony z ruchu. Zamknięcie przeprawy oznacza całkowity brak przejazdu zarówno dla samochodów, jak i tramwajów i autobusów. Utrzymany będzie ruch pieszy i rowerowy.

W rejonie Centrum Kongresowego ICE Kraków powstanie tymczasowy przystanek tramwajowy, umożliwiający ruch składów w obu kierunkach na trasie od Kapelanki przez Monte Cassino. Z kolei tramwaje jadące z ul. Dietla zostaną przekierowane na ul. Krakowską. Na samej Dietla, tuż przed mostem, wprowadzona zostanie możliwość zawracania dla samochodów osobowych i autobusów, które nie będą mogły przejechać w kierunku Kazimierza.

Zamknięcie mostu spowoduje przekierowanie całego ruchu tramwajowego i autobusowego na trasę Kalwaryjska–Limanowskiego–Krakowska–Starowiślna, gdzie pojazdy będą wracały na swoje stałe trasy. Aby umożliwić to rozwiązanie, konieczne będzie zamontowanie tzw. przejazdówek torowych na Rondzie Grunwaldzkim – ich montaż zaplanowano na weekend 10–11 maja.

W związku z remontem uruchomionych zostanie kilka linii zastępczych:

  • Linia tramwajowa 72 – z Czerwonych Maków P+R do Ronda Grunwaldzkiego przez Monte Cassino.
  • Linia autobusowa 722 – z Łagiewnik przez Kapelankę, Monte Cassino i Zwierzyniecką do Nowego Świata.
  • Linia autobusowa 784 – przedłużenie dawnej linii 184, z Prądnika Czerwonego do ul. Orzeszkowej przez Grzegórzecką i Dietla.
  • Linie 62 i 662 (nocne) – pojadą objazdem przez Kalwaryjską i Dietla, omijając most.
  • Linia 77 – nowa linia zastępcza z Nowego Bieżanowa P+R do Dworca Towarowego przez tunel pod Dworcem Głównym.

Zawieszone i skrócone linie tramwajowe

Wiele linii tramwajowych zostanie zawieszonych lub pojedzie zmienioną trasą. Nie pojadą m.in. tramwaje nr 2, 6, 13, 16, 17 i 19. Kilkanaście pozostałych linii będzie kursować objazdami lub po trasach skróconych, m.in.:

  • Linia 4 – pojedzie do Zajezdni Nowa Huta.
  • Linia 10 – przez Starowiślną, Dietla i Rondo Mogilskie do Pleszowa.
  • Linia 18 – z Czerwonych Maków przez Kalwaryjską i Krakowską do Górki Narodowej.
  • Linia 52 – przez Stradom do os. Piastów.

Również autobusy pojadą inaczej. Przykładowe zmiany:

  • Linia 184 zostanie zawieszona – zastąpi ją linia 784.
  • Linie 194 i 494 – pojadą objazdem przez Monte Cassino, z pominięciem przystanku Rondo Grunwaldzkie.
  • Linia 608 – zmieni trasę w obu kierunkach, jadąc przez Monte Cassino i Kapelankę.
  • Linia 605 – w stronę Teatru Słowackiego pojedzie przez Grzegórzecką i Wielopole, a z powrotem przez Starowiślną.
  • Linia 610 – ominie Stradom i pojedzie przez Lubomirskiego i Rakowicką.

Na ulicach pojawi się również więcej autobusów niż zwykle – m.in. linie 722 i 784 będą kursowały z większą częstotliwością w pierwszych dniach prac.

Kierowcom zaleca się korzystanie z trzeciej obwodnicy – ulic Powstańców Śląskich i Wielkopolskich. Na rondach Grunwaldzkim i Matecznego oraz przy przystanku „Korona” zostanie zmieniona sygnalizacja świetlna, a na Stradomiu, Dietla i Krakowskiej – całkowicie wyłączona. Kierowcy wjeżdżający do Krakowa od północy al. 29 Listopada będą kierowani przez Wita Stwosza i Lubomirskiego do ronda Mogilskiego.

Przystanki Rondo Grunwaldzkie będą funkcjonować w zmienionych lokalizacjach jako słupki tymczasowe (01 i 02). Przystanek Jubilat 01 zyska status przystanku podwójnego. Przy ul. Powiśle powstanie tymczasowa pętla autobusowa Nowy Świat 71. Likwidacji ulegną przystanki tymczasowe Łempickiego 71/72.

Idź do oryginalnego materiału