Ten most ma wytrzymać każdą powódź. Nawet, jeżeli przykryje go woda

1 tydzień temu

Nowy most w Głuchołazach powstawał już w 2024 roku. Przeprawa była zaprojektowana tak, aby znieść przepływy wody na poziomie tych z powodzi z 1997 roku.

– Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w czeskich Mikulovicach w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s. W 2024 roku było to 430 m3/s. Poziom wezbranej rzeki był o 1,5 metra wyższy niż w 1997 roku – opisuje Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

15 września 2024 roku Biała Głuchołaska zniszczyła drewniany most tymczasowy oraz elementy konstrukcyjne nowego mostu. Uszkodziła m.in. filary osadzone w korycie rzeki. W rejonie placu budowy powstał zator, przez co rzeka zalała miasto.

Nowy most w Głuchołazach ma wytrzymać każdą wodę

Dlatego władze Głuchołaz postulowały przeprojektowanie konstrukcji. Wnioskowały, aby nowy most w Głuchołazach nie miał elementów osadzonych w korycie rzeki. W lutym GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie nowego projektu. W poniedziałek 7 kwietnia odbyła się prezentacja.

– Nowy most w Głuchołazach będzie żelbetowym mostem łukowym. Będzie miał 52 m długości i 17 m szerokości. Znajdzie się tam miejsce na dwa pasy ruchu oraz chodniki – zapowiada Agata Andruszewska.

Nowy most w Głuchołazach – wizualizacja

Drogowcy deklarują, iż przeprawa zapewni przepływ wody na poziomie z września 2024 r. A jeżeli miałoby się kiedyś zdarzyć, iż Biała Głuchołaska będzie jeszcze bardziej wezbrana, niż we wrześniu 2024 roku, to konstrukcja ma to wytrzymać. Woda ma swobodnie przepływać nad mostem.

GDDKiA Opole zaprezentowała też harmonogram prac:

  • marzec 2025 r. – wszczęcie postępowanie administracyjnego przez PGW Wody Polskie dla zmiany pozwolenia wodnoprawnego – decyzję uzyskano,
  • 7 kwietnia 2025 r. – złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID,
  • realizacja robót w latach 2025-2026.

Nie tylko nowy most w Głuchołazach. Droga krajowa nr 40 czeka na modernizację

Obecnie ruch nad Białą Głuchołaską prowadzi przez wojskowy most tymczasowy. Ale mieszkańcy miasta nie czekają tylko na to, aż w Głuchołazach będzie nowy most docelowy. Równie istotne jest zakończenie przebudowy samej drogi krajowej nr 40, której stan od miesięcy pozostawia wiele do życzenia.

GDDKiA Opole odpowiada, iż ostatnie miesiące projektanci poświęcili na przygotowanie modernizacji dróg w taki sposób, aby były m.in. bardziej odporne na powódź.

– Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne było przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. To gwarancja, iż prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób – argumentuje Agata Andruszewska.

Nowy most w Głuchołazach – wizualizacja

Drogowcy planują w woj. opolskim łącznie osiem zadań wartych ok. 257 mln zł.

– Przygotowujemy przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku. Przebudujemy też DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy. DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy będą rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości – wylicza pani rzecznik.

– Planujemy też przeniesienie Rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól do nowej siedziby. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź – dodaje Agata Andruszewska.

Na razie głównie naprawy po powodzi

Równocześnie drogowcy przez cały czas usuwają skutki wrześniowej powodzi. Agata Andruszewska zaznacza, iż pierwsze takie prace rozpoczęły się już po tym, jak opadły wody powodziowe.

– Dotychczas w województwie opolskim zrealizowaliśmy 59 zadań utrzymaniowych. Na tej liście jest 14 zadań doraźnych, m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł – informuje.

– Od początku tego roku kontynuujemy prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizujemy kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień – wylicza.

Te prace drogowcy prowadzą w następujących punktach:

  • Droga krajowa nr 38 – Głubczyce, Mokre-Kolonia, Pietrowice Głubczyckie, Grobniki, Pietrowice,
  • Droga krajowa nr 39 – Łukowice Brzeskie, Brzeg,
  • Droga krajowa nr 40 – Mochów, Głogówek, Charbielin, Wierzbiec, Prudnik, Nowy Browiniec, Łąka Prudnicka, Lubrza,
  • Droga krajowa nr 41 – Wyszków Śląski, Niwnica, Wierzbięcice, Piorunkowice, Rudziczka, Niemysłowice, Prudnik, Trzebina, obwodnica Nysy,
  • Droga krajowa nr 45 – Polska Cerekiew, Stradunia, Żużela, Krapkowice, Długomiłowice,
  • Droga krajowa nr 46 – Kamienica, Paczków, Sidzina, Malerzowice Wielkie, Ścibórz, Otmuchów, Niemodlin,
  • Droga krajowa nr 94 – Skorogoszcz

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

Idź do oryginalnego materiału