Firma Pol-Miedź Trans, spółka z Grupy Kapitałowej KGHM, zakończyła czterodniowe testy nowoczesnej lokomotywy zasilanej wodorem. Próby prowadzone od 4 do 7 września odbyły się na infrastrukturze wewnętrznej KGHM w rejonie Lubina, Rudnej i Polkowic. Celem było sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa pojazdu w warunkach przemysłowych.
Podczas testów lokomotywa przewoziła piasek, koncentrat i rudę miedzi, a inżynierowie analizowali m.in. zużycie wodoru, zasięg operacyjny oraz zachowanie pojazdu podczas manewrów i pracy pod dużym obciążeniem.
– Wodór to przyszłość transportu szynowego, a dla naszej spółki realna szansa na redukcję emisji i kosztów eksploatacji – podkreślił Adam Najda, p.o. prezesa zarządu Pol-Miedź Trans. – w tej chwili eksploatujemy 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich praca generuje około 176 ton CO₂ miesięcznie. Wodorowe napędy mogą znacząco ograniczyć ten ślad węglowy.
Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen, opracowana przez PESA Bydgoszcz SA, została wcześniej przetestowana w Skandynawii, a swój cykl prób w Zagłębiu Miedziowym rozpoczęła od przejazdu pasażerskiego. W przyszłości tego typu jednostki mogłyby zastąpić lokomotywy spalinowe obsługujące Główny Ciąg Technologiczny KGHM.
– Redukcja emisji i przeciwdziałanie zmianom klimatu to dla KGHM jedno z kluczowych zobowiązań. Wdrażamy rozwiązania niskoemisyjne nie tylko w produkcji, ale i w spółkach wspierających główny ciąg technologiczny – zaznaczył Piotr Stryczek, wiceprezes KGHM ds. korporacyjnych. – Testy lokomotywy wodorowej dostarczyły nam cennych danych, które staną się fundamentem dla dalszych analiz i decyzji inwestycyjnych realizowanych wspólnie z Pol-Miedź Trans.
SM42-6Dn Hydrogen to czteroosiowa lokomotywa manewrowa o mocy 4×180 kW. Napęd zapewniają dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW każde, wspierane przez system jazdy autonomicznej, który umożliwia jednoosobowe sterowanie radiowe. Centralnie umieszczona kabina maszynisty poprawia widoczność i komfort pracy, a system rozpoznawania przeszkód zwiększa poziom bezpieczeństwa.