GDDKiA szykuje się do rozpoczęcia budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina. W ramach inwestycji pod dnem Odry powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Podczas jego projektowania wzięto pod uwagę ryzyko powodzi, która występuje raz na 500 lat.
– Będzie ona najważniejszą trasą Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości – wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Pierwszy odcinek Zachodniej Obwodnicy Szczecina rozpocznie się w Kołbaskowie, na węźle Szczecin Zachód. Trasa pobiegnie w kierunku północnym, omijając Szczecin od zachodu. Odcinek zakończy się przed węzłem Police, a jego łączna długość to 25,5 km. Drugi odcinek o długości 23,4 km rozpocznie się od węzła Police, pobiegnie głównie w kierunku wschodnim i zakończy się na węźle Goleniów Północ łączącym w tej chwili drogi ekspresowe S3 i S6.
Odcinek przejdzie tunelem pod dnem rzeki Odry i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Początkowo zakładano, iż tunel będzie miał około 3,5 km długości. Jednak sąsiedztwo instalacji przemysłowych zakładów chemicznych spowodowało konieczność wydłużenia tunelu do 5 km.- Będzie to drugi, obok tunelu pod Świną, obiekt tego typu na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie najdłuższy tunel w Polsce – podkreśla GDDKiA.