Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla brakującego odcinka Bardo – Kłodzko. To oznacza, iż za kilka lat cała trasa od Białegostoku aż po Kotlinę Kłodzką będzie miała status drogi ekspresowej.
Co się wydarzyło?
30 czerwca 2025 r. GDDKiA skierowała ogłoszenie o przetargu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. 2 lipca dokument pojawił się też na platformie zakupowej GDDKiA. Firmy projektowe mają czas do 6 sierpnia, by przedstawić swoje oferty na przygotowanie kluczowej dokumentacji dla odcinka między Bardem a Kłodzkiem.
Co obejmuje przetarg?
Nowe studium ma nie tylko zaproponować optymalny przebieg trasy, ale też uwzględniać najnowsze technologie, aktualne przepisy oraz opinie mieszkańców. Projektanci przeanalizują trzy warianty przebiegu – beztunelowy, tunelowy oraz zbliżony do obecnej DK8. najważniejsze będą analizy wpływu na środowisko, prognozy ruchu i całościowa inwentaryzacja przyrodnicza.
Prace projektowe mają zaktualizować dane sprzed kilku lat – przypomnijmy, iż poprzednie STEŚ dla całej trasy Wrocław – Kłodzko powstało w latach 2017–2021. W 2021 r. właśnie fragment Bardo – Kłodzko został wyłączony z dokumentacji – teraz czas wrócić do tematu.
Co już powstaje?
Budowa S8 z Wrocławia w stronę Kotliny Kłodzkiej nabrała w ostatnich latach ogromnego tempa. Droga została podzielona na sześć odcinków, z których większość jest już w fazie projektowej lub realizacyjnej:
- Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe (7,5 km) – buduje Strabag (ponad 309 mln zł).
- Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski (13,8 km) – wykonawcą jest PORR (ponad 401 mln zł).
- Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód (11,2 km) – odpowiada Budimex (355 mln zł).
- Łagiewniki Zachód – Niemcza (9,3 km) – trwa przetarg, umowa ma być podpisana jeszcze w tym roku.
- Niemcza – Ząbkowice (7,9 km) – realizuje Mostostal Warszawa (prawie 306 mln zł).
- Ząbkowice Śląskie – Bardo (ok. 14 km) – umowę z Grupą Mirbud podpisano w czerwcu 2024 r. (wartość: ponad 378 mln zł).
Droga, która połączy region
Nowy fragment S8 będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pasy awaryjne. Co ważne – między Kobierzycami a Łagiewnikami przewidziano możliwość dobudowania trzeciego pasa dzięki rezerwie w pasie dzielącym.
Co dalej?
Wyłonione biuro projektowe przygotuje projekt, który wskaże najkorzystniejszy wariant trasy. Mieszkańcy będą mogli zabrać głos podczas spotkań informacyjnych – wszystkie uwagi trafią na stół projektantów.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w ciągu kilku lat kierowcy pojadą nowoczesną ekspresówką aż do Kłodzka – bezpieczniej, szybciej i wygodniej.