To ostateczny termin? Drogowcy dyskutowali o S11

1 godzina temu

S11 to marzenie wielu Wielkopolan - podkreślano wielokrotnie podczas Regionalnego Forum Gospodarczego zorganizowanego w Jarocińskim Ośrodku Kultury. Powstanie zapowiadanych odcinków drogi ekspresowej (Jarocin - Ostrów Wielkopolski, Kórnik - Jarocin) to szansa na ożywienie gospodarcze, a tym samym poprawę jakości życia na naszym terenie. Dla jednych zakończenie inwestycji będzie wiązało się ze skróconym czasem dojazdu do pracy, dla drugich - możliwością rozejrzenia się za stanowiskiem w obszarze nowych węzłów drogowych. Wielu liczy też na powstanie w atrakcyjnych lokalizacjach nowych przedsiębiorstw, co będzie oznaczało kolejne miejsca pracy. O skróceniu czasu dostaw i ułatwieniu dla transportu nie wspominając.

„S11 to oś Wielkopolski”

„Aorta”, „oś”, „kręgosłup komunikacyjny i gospodarczy” Wielkopolski - padało już wielokrotnie w debatach dotyczących S11. Powtarzano je również w Jarocinie podczas Regionalnego Forum Gospodarczego.

Tak w istocie jest. Dzisiejsza, jak i przyszła S11 stanowi nasz kręgosłup - zaznaczał w Jarocińskim Ośrodku Kultury Patryk Kosicki - p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w Poznaniu.

Docelowo w granicach Wielkopolski ma znajdować się ok. 370 km S11.

Drogi klasy S, czyli drogi praktycznie najbezpieczniejszej, jaką będziemy mieć w Wielkopolsce - z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z węzłami bezkolizyjnymi, wygrodzeniami, itd. - wyliczał Patryk Kosicki.

Ile kilometrów S11 w Wielkopolsce zaplanowano?

Obecnie w Wielkopolsce możemy korzystać z 80 kilometrów S11, a więc odcinków:

  • Zachodnia Obwodnica Poznania,
  • Poznań-Kórnik,
  • obwodnice miast: Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Kępno.

Aktualnym wyzwaniem dla GDDKiA - jak podkreślał w Jarocinie Patryk Kosicki - jest łączenie wymienionych odcinków. W realizacji jest w tej chwili 69 km (56 km na odcinkach Oborniki-Poznań i Ostrów Wielkopolski-Kępno oraz 13 km na odcinku Kępno - Siemianice), zaś w przygotowaniu do realizacji - ok. 220-231 km S11.

Co z odcinkiem Jarocin - Ostrów Wielkopolski?

Kluczowy dla naszego terenu będzie odcinek łączący Jarocin z Ostrowem Wielkopolskim. w tej chwili trwa oczekiwania na wydanie decyzji środowiskowej.

Wniosek został złożony w marcu 2023 roku. Cały czas jest rozpatrywany - mówił w Jarocinie Patryk Kosicki.

Dodał, iż GDDKiA liczy na to, iż przetarg na jego budowę będzie można ogłosić pod koniec przyszłego roku. Odcinek, podobnie jak inne, które mają powstać, zostanie zrealizowany w oparciu o czteroletni system “projektuj i buduj”. Oznacza to, iż po skompletowaniu dokumentacji i uzyskaniu stosownych zezwoleń, wykonawca ma dwa lata na wybudowanie drogi.

S11 na odcinku Jarocin-Ostrów Wielkopolski ma liczyć 57,5 km. W ramach tej inwestycji:

  • przewiduje się ok. 4,9 km dobudowy drugiej jezdni na fragmencie obwodnicy Ostrowa Wlkp.
  • projektuje się: odcinek przyszłej DK12 jako połączenie S11 z DK11 na węźle Witaszyce oraz podłączenie węzła Pleszew Południe do drogi DK11 w rejonie m. Zielona Łąka wraz z korektą przebiegu drogi DK12 (obwodnica Pleszewa) od skrzyżowania z DK11 do włączenia w istniejącą DK12 w okolicach m. Brzezie (łączna długość to ok. 8,6 km jednojezdniowej drogi w klasie technicznej GP)

Węzły na tym odcinku:

  • Jarocin (istniejący)
  • Witaszyce (powstanie)
  • Kotlin (powstanie)
  • Dobrzyca (powstanie)
  • Pleszew Południe (powstanie)
  • Górzno (powstanie)
  • Ostrów Wielkopolski Północ (istniejący)
  • dodatkowo przewiduje się węzeł Pleszew DK11/DK12 w rejonie m. Zielona Łąka

Dalsza część tekstu pod zdjęciem

fot. materiały GDDKiA

Odcinek S11 Kórnik-Jarocin

W przypadku odcinka S11 łączącego Kórnik i Jarocin (43,7 km) - również trwa oczekiwanie na uzyskanie zgody środowiskowej.

W tej chwili jesteśmy na etapie koncepcji, mamy już wyznaczony przebieg (wariant 4 na zdjęciu poniżej). Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w grudniu 2022 roku. Materiał jest cały czas uzupełniany, z uwagi na to, iż wiele wniosków jest w trakcie. Musimy skoordynować naszą inwestycję z przebiegiem CPK. Zakładam, iż w przyszłym roku uda nam się uzyskać tę decyzję środowiskową - mówił w Jarocinie p.o. dyrektora oddziału GDDKiA w Poznaniu Patryk Kosicki.

Jak zapowiedział przedstawiciel GDDKiA - w ramach budowy odcinka Kórnik-Jarocin obwodnica Jarocina ma zostać zmodyfikowana o drugą jezdnię (ok. 1,5 km dobudowy). Ponadto zaplanowano przedłużenie drogi DK15 do węzła Miłosław na S11, o długości ok. 6,7 km, by zapewnić powiązanie drogi krajowej nr 15 z drogą ekspresową S11.

Węzły drogowe dla wariantu preferowanego tego odcinka to:

  • Kórnik Południe (istniejący)
  • Środa Południe - połączenie z drogą wojewódzką (powstanie)
  • Miłosław - łącznik z DK15 w kierunku na Wrześnię (powstanie)
  • Nowe Miasto - przy drodze DK11 (powstanie)
  • Mieszków (istniejący)

Dlasza część tekstu pod zdjęciem

fot. materiały GDDKiA

Kiedy pojedziemy S11?

Odcinki S11 Jarocin-Ostrów Wielkopolski, Kórnik-Jarocin to w sumie ponad 100 km nowej drogi ekspresowej. Kiedy więc po wielu latach oczekiwań, będziemy mogli nimi pojechać?

Zrobimy wszystko, żeby ogłosić postępowanie i jak najszybciej zrealizować te inwestycje. jeżeli uda nam się je ogłosić pod koniec przyszłego roku, to będziemy mogli mówić o oddaniu dróg do użytkowania w latach 2030-2031 - zapowiedział w Jarocinie Patryk Kosicki.

https://zpleszewa.pl/wiadomosci/s11-ma-byc-aorta-wielkopolski-kiedy-powstanie-wyczekiwana-droga/eHzaR1TUEsi2FjJHGHGQ
Idź do oryginalnego materiału