
Zarząd Toronto znalazł sposób na obejście ograniczeń narzuconych przez rząd Ontario i mimo nowych przepisów planuje budowę kolejnych ścieżek rowerowych. Zamiast likwidować pasy ruchu, miasto zamierza je… zwężać, tak aby zmieścić infrastrukturę rowerową bez naruszenia wymagań prowincji.
Zgodnie z ustawą nr 60, Fighting Delays, Building Faster Act, rząd Douga Forda zakazał projektów, które zmniejszają liczbę oznakowanych pasów dla pojazdów mechanicznych. Miasto odpowiedziało na to zaktualizowanym Planem Sieci Rowerowej, który przewiduje dodanie ponad 20 kilometrów nowych tras, jednocześnie zachowując wszystkie istniejące pasy ruchu.
Jak wyjaśniono w raporcie, Toronto planuje „zwężenie pasów ruchu, aby dostosować je do aktualnych wytycznych i zapewnić bezpieczniejszą prędkość jazdy”. Burmistrz Olivia Chow nazwała takie rozwiązanie „uczciwym kompromisem”. „Zachowaliśmy pasy dla samochodów, stworzyliśmy ścieżki rowerowe — wszyscy są zadowoleni” — podkreśliła.
Również minister transportu Ontario, Prabmeet Sarkaria, przyznał, iż plan miasta nie narusza prawa, o ile pasy ruchu zostają zachowane. „Jeśli istnieje sposób, by utrzymać pas dla pojazdów i jednocześnie dodać pas dla rowerów — to w porządku” — powiedział.
W aktualizacji kwartalnej miasta znalazła się lista planowanych inwestycji rowerowych na 2025 rok, obejmująca nowe ścieżki, trasy i wielofunkcyjne szlaki w wielu dzielnicach Toronto. Szacunkowy koszt projektów to ponad 30,4 mln dolarów. Wśród nich są m.in.:
- nowe ścieżki na sześciokilometrowym odcinku Kingston Road,
- połączenia rowerowe na Martin Grove Road i Keele Street,
- ulepszenia infrastruktury w rejonie Malvern, Albion Road, Rathburn Road i Weston Road,
- ścieżki wielofunkcyjne na Morningside Avenue oraz Ingleton Boulevard.
Tymczasem prowincja odwołuje się od niedawnego wyroku Sądu Najwyższego Ontario, który unieważnił decyzję o likwidacji ścieżek rowerowych na Bloor Street, Yonge Street i University Avenue. Premier Doug Ford nazwał orzeczenie „najbardziej absurdalnym”, ale sąd uznał, iż usunięcie tras rowerowych zwiększyłoby ryzyko dla użytkowników dróg i nie ma dowodów, iż zmniejszyłoby to korki.
Miasto podkreśla, iż jego nowe plany są zgodne z prawem — a rowerzyści mają zyskać ponad 20 km świeżych, bezpiecznych tras już w nadchodzących latach.



![Na krakowskie ulice wyruszył specjalny autobus [LOKALIZACJE POSTOJÓW]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/autobus.jpg)












