Zlecamy zaprojektowanie nowego torowiska wzdłuż alei Kardynała S. Wyszyńskiego, które połączy rondo Fordońskie z Bielawami. niedługo zlecimy też przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla połączenia ul. Gdańskiej z pętlą przy ul. Rycerskiej. W ten sposób powstaną nowe połączenia tramwajowe, które znacznie usprawnią poruszanie się po Bydgoszczy.
Projektanci nowej linii będą bazować na koncepcji, którą wcześniej poddaliśmy konsultacjom społecznym. Zakłada ona budowę torowiska wzdłuż al. Kardynała S. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim. Realizacja tej inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Umożliwi również sprawny dojazd do obiektów zlokalizowanych przy ulicy Chodkiewicza, takich jak: Wojewódzki Szpital Dziecięcy, Wojewódzka Komenda Policji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz nowego kampusu Akademii Muzycznej.
Torowisko, o długości 1,6 km, zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami al. Kardynała S. Wyszyńskiego. Na Bielawach konieczne będzie też wybudowanie nowego odcinka ul. Chodkiewicza pomiędzy ulicami J. Wybickiego i al. Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz przebudowa pętli tramwajowej. Torowisko na al. Wyszyńskiego również zostanie zaprojektowane jako zielone z odkrytymi szynami. Największym wyzwaniem będzie jednak wpięcie torów do węzła na rondzie Fordońskim. Ten zakres znalazł się w zleconej wcześniej do przygotowania koncepcji przebudowy mostu Pomorskiego.
Prace nad dokumentacją nowej linii wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zajmą około dwóch lat.
Tramwajowe priorytety
W obecnej perspektywie unijne fundusze w pierwszej kolejności wykorzystamy na następujące zadania tramwajowe:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (przetarg na budowę),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- rozbudowa pętli Las Gdański (przetarg na prace budowlane)
Wkrótce przetarg na kolejny projekt
Wkrótce ogłoszone zostanie też postępowanie związane z zaprojektowaniem torowiska łączącego ulicę Gdańską z pętlą przy ul. Rycerskiej. Koncepcja, która została skonsultowana z mieszkańcami i została wybrana do realizacji zakłada stworzenie dwutorowej linii tramwajowej, która skróci podróż środkami transportu publicznego z północnej części miasta do Śródmieścia. Dodatkowo przyczyni się do skrócenia czasu dojazdu do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, a także do rewitalizacji osiedla Bocianowo. Tory mają zostać ułożone na ul. Nowoświeckiej – nową ulicę wytyczoną do obsługi powstającego osiedla w północnej części Bocianowa oraz Chocimskiej. Tramwaj zlokalizowany byłby w osi jezdni (podobnie jak na Chodkiewicza). Takie rozwiązanie jest spójne z uchwalonym wcześniej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Budowa obu tras stworzy szereg nowych możliwości w połączeniu bydgoskich osiedli liniami tramwajowymi i dodatkowo znacznie poprawi elastyczność sieci w przypadku zamknięcia jednego ze śródmiejskich odcinków np. na czas remontu, przebudowy, wypadku. Stworzenie takiej trasy rekomendowali m.in. przedstawiciele miejskich stowarzyszeń promujących transport publiczny.